Anno 2018 is Antwerpen de grootste bananenloshaven ter wereld en een groot deel van deze vruchten wordt meteen opgeslagen bij Luik Natie, meer bepaald in hun Coldstore afdeling te Kallo.

Naast bananen worden hier ook andere producten met een lage bewaartemperatuur opgeslagen en gecontroleerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van twee types bewaarruimtes: enerzijds standaard koelruimtes voor producten zoals fruit, honing en chocolade, en anderzijds diepvriezen voor de bewaring van onder meer vis, vlees en frieten.

http://www.luiknatie.be/
Luik Natie Coldstore loopt warm voor Linde
Tekst

Duurzame one-stop-shop

Luik Natie Coldstore maakt deel uit van de Luik Natie groep (samen met Transport, Storage en Luyckx International). Het grote voordeel hiervan is dat de groep zowel coldstore als andere types producten kan opslaan, en ook meteen het transport naar de klant kan verzorgen. De gunstige ligging – in de Antwerpse haven en langs de grote autosnelwegen – is dan ook een duidelijk pluspunt voor de groep.

In de voorbije jaren werd er ook stevig geïnvesteerd in een slim energieproject met duurzame energie. Dit uitte zich in 2015 bijvoorbeeld door de bouw van een eigen windmolen, waaruit de Coldstore afdeling de energie vergaart voor de koeling van haar producten.

Bovendien maken de koelinstallaties uitsluitend gebruik van regenwater, wat deel uitmaakt van het plan om alle benodigde energie zelf te produceren.

Tekst

Logistieke uitdaging

De afgelopen jaren realiseerde Luik Natie Coldstore een grote groei waardoor ze zich genoodzaakt zagen om een nieuw koelmagazijn met 6.000 extra palletplaatsen te bouwen, een verdubbeling van de huidige capaciteit. Daarnaast liggen er ook reeds plannen voor om 22.000 nieuwe palletplaatsen te creëren in de diepvriesafdeling, samen met een verdrievoudiging van het aantal loskades.

Om de logistiek achter deze stijgende productiviteit vlot te laten verlopen, werd begin 2018 een tender opgestart voor vijf nieuwe heftrucks. Operationeel manager Arne Van Osselaer legt uit aan welke vereisten deze moesten voldoen: ‘Wanneer de producten geleverd worden, worden ze door onze heftrucks rechtstreeks uit de containers geladen. Het is daarom belangrijk dat de mast enerzijds laag genoeg is om ermee in de container te kunnen rijden, maar anderzijds ook uitstrekbaar tot de hoogste rekken in het magazijn, op een hoogte van 5,2 meter.’

Een ander belangrijk aspect was de robuustheid van de heftrucks, die in uitzonderlijke omstandigheden worden ingezet: ‘Niet alleen moeten onze heftrucks aan een hoge intensiteit kunnen werken – na de uitbreiding zelfs twee shiften per dag –, maar ze moeten ook bestand zijn tegen de lage temperatuur in onze diepvriesafdeling, die tot -25 graden Celsius kan bedragen.’

Daarnaast werd ook veel waarde gehecht aan een hoge reactiesnelheid en wendbaarheid van de heftrucks: ‘We verwerken op jaarbasis een enorme hoeveelheid producten, waardoor de reactiesnelheid van onze toestellen een zeer belangrijke factor vormt. Ook een korte draaicirkel is onontbeerlijk, zodat de toestellen ook in de kleinere ruimtes van ons magazijn vlot kunnen manoeuvreren.’

Tekst

De oplossing van Motrac

Luik Natie Coldstore is reeds lang vertrouwd met de goede reputatie van Linde Material Handling en werkt al ruim 15 jaar samen met Motrac Handling & Cleaning. Ook bij deze tender viel de keuze op Motrac H&C:

‘We kwamen al snel in contact met de vertegenwoordiger die ons een voorstel op maat gaf, bestaande uit elektrische heftrucks met een triplex mast. Deze trucks voldeden niet enkel aan de vereisten que hoogte, maar hun masten bleken bovendien zeer smal te zijn, wat de zichtbaarheid enorm ten goede kwam.’

Om aan de eis van een hoge reactiesnelheid te voldoen, zijn alle heftrucks ook uitgerust met de Linde bipedaal. ‘Onze chauffeurs zijn hier intussen zo aan gewend geraakt, dat ze merkelijk sneller van rijrichting veranderen dan met een klassiek schakelsysteem. Bovendien betekent de korte draaicirkel een stevige reductie in het aantal manoeuvreerbewegingen, wat onze productiviteit ten goede komt.’

Omdat klassieke batterijen snel aan kracht verliezen bij lage temperaturen, werden de heftrucks tot slot uitgerust met high-power batterijen. Deze zijn niet alleen krachtiger maar ook energiezuiniger dan klassieke batterijen, waardoor ze minder vaak opgeladen moeten worden en een veel langere levensduur hebben.

Luik Natie Coldstore loopt warm voor Linde
Luik Natie Coldstore loopt warm voor Linde
Tekst

En wat vinden de gebruikers ervan?

Door zelf ook regelmatig met de heftruck te rijden, kan Arne zich een goed beeld vormen van de wensen en bevindingen van de heftruckchauffeurs: ‘Onze heftruckchauffeurs zijn zeer enthousiast over de hoge mate van controle en de werksnelheid van de Linde trucks, maar ook over het comfort dat ze bieden. Eens ze een Linde gewend zijn, willen ze niets anders meer.’

Tekst

Profielschets Arne van Osselaer

Arne Van Osselaer is sinds een jaar operationeel manager bij Luik Natie Coldstore, na eerder drie jaar ervaring te hebben opgebouwd als magazijnverantwoordelijke.

In zijn huidige functie is hij verantwoordelijk voor het opstellen, monitoren en indien nodig bijsturen van de planning.

Daarnaast staat hij in voor alle operationele aspecten van het magazijn, zoals het in optimale staat houden van de koelcellen en de keuze van de aan te kopen heftrucks en magazijntrucks.

Luik Natie Coldstore loopt warm voor Linde