Sibelco Dessel bezit kwaliteit in én boven de grond

Toen in de 19e eeuw het toenmalig Kempisch Kanaal werd uitgegraven, werd een hoge concentratie aan uiterst fijn kwartszand ontdekt in de regio Dessel-Lommel-Mol. Deze ontdekking leidde tot de oprichting van Sibelco (Silicium Belgium Corporation) in Dessel, dat zich meteen specialiseerde in het ontginnen en veredelen van het witte zand. Vandaag de dag is het de enige ontginner in de ruime regio, omwille van de uitzonderlijke kwaliteit van het plaatselijke zand.
Sibelco;
LOGISTIEKE UITDAGING
Procesingenieur Geert Staes: ‘Om onze productie optimaal te laten verlopen, werken we in een tweeploegensysteem. Dit resulteert voor onze heftrucks in ongeveer 2.500 draaiuren per jaar, waardoor robuustheid, comfort en een hoge bedrijfszekerheid van de toestellen zeer belangrijk zijn. Tevens is de snelheid van handeling voor ons doorslaggevend, zodat onze distributie steeds aan een zo hoog mogelijke snelheid kan verlopen.’

Veiligheid
is een prioriteit en behoort tot de basiswaarden van de onderneming. Het “Going for Zero”-programma van Sibelco heeft als doel om alle vormen van letsel uit te sluiten, een doelstelling die ook geldt bij het gebruik van heftrucks.
DE OPLOSSING VAN MOTRAC
‘Een belangrijk argument bij onze keuze voor Linde was de hoge werksnelheid, dankzij de hydrostaat en de bipedaal. Momenteel zijn al onze heftrucks thermisch omwille van de hydrostatische transmissie. We hebben hierbij specifiek gekozen voor een gasaandrijving en niet voor diesel, met oog op het welzijn van onze medewerkers en bezoekers.’

‘Onze veiligheidsopties zijn tweeledig: de eerste categorie bestaat uit opties die onze heftrucks meer doen opvallen. Zo hebben we onze heftrucks uitgerust met reflecterende strips en een BlueSpot vooraan en achteraan, maar ook met een duidelijk geluidssignaal dat wordt geactiveerd wanneer de truck achteruit rijdt.’ 


‘De tweede categorie helpt onze heftruckchauffeurs om omstaanders tijdig op te merken. Een eerste voorbeeld hiervan is de dubbele vorkversteller. Die staat ons toe om twee palletten naast elkaar te transporteren i.p.v. op elkaar, wat de zichtbaarheid enorm bevordert. Een tweede voorbeeld is de installatie van de Blaxtair veiligheidscamera. Deze wordt achteraan de heftruck geïnstalleerd en waarschuwt bestuurders via een beeldscherm en een geluidssignaal wanneer een omstaander het pad kruist.’*

De recentst aangekochte heftrucks zijn niet enkel voorzien van de vermelde veiligheidsopties en aandrijving, maar ook van een stikstofdemper op de hefpiston, die oneffenheden op de vloer extra opvangt. Ze zijn ook aangepast aan de hoogte van containers, wat het laden en lossen vereenvoudigt.

EN WAT VINDEN DE GEBRUIKERS ERVAN?
‘Onze bestuurders zijn zeer tevreden dat ze met Linde heftrucks mogen rijden. Ze zijn vooral enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid, maar ook over het comfort dat deze trucks bieden.’
 
Is een veilige en betrouwbare logistiek ook voor u onontbeerlijk? Lees dan snel onze klantencase bij URSA Benelux!

Bouw en constructie

Een veilige en betrouwbare logistiek is onontbeerlijk voor URSA Benelux 

‘Onze bestuurders waren intussen zo gewend geraakt aan het bipedaalsysteem, dat ze blij waren om hiermee verder te kunnen gaan.’

Logo Gyproc Saint Gobain

Bouw en constructie

Saint-Gobain

“Bij onze gebruikers scoorden vooral de nauwkeurigheid en het gebruiksgemak bij Linde zeer hoog, maar ook de ergonomie.”

logo PAS

Bouw en constructie

PAS Group

“Wanneer er een nieuwe truck moet worden aangekocht, komt Linde nog steeds als nummer 1 naar voren.”