Brandstofceltechnologie

✔ Binnen 3 minuten volledig gevuld
✔ Zéér milieuvriendelijk: het is mogelijk de waterstof volledig energieneutraal te fabriceren
✔ Schone technologie, waardoor ze ook kan toegepast worden in de farmaceutische en voedingssector
✔ Lange levensduur
✔ Toekomstgerichte energietechnologie
Welke energieoplossing voor elektrische trucks het meest geschikt is voor u, hangt af van verschillende factoren. Motrac helpt u graag bij de keuze!;

Nu reeds genieten van de technologie van de toekomst

Wat dacht u van een voertuig dat in slechts drie minuten is bijgetankt en tijdens het rijden niets uitstoot? Dit zijn twee grote voordelen van een van de meest veelbelovende
energiesystemen momenteel beschikbaar: brandstofceltechnologie.

Linde Material Handling is de eerste fabrikant die deze technologie onderzocht – als  alternatief voor loodzuurbatterijen, gelbatterijen en lithium-ion batterijen – en ontwikkelt al sinds 2000 gebruiksklare oplossingen.

Hoe werkt de brandstofcel?

Wat dacht u van een voertuig dat in slechts drie minuten is bijgetankt en tijdens het rijden niets uitstoot? Ontdek de brandstofceltechnologie van Linde!

De werking van een brandstofcel lijkt op die van een gewone batterij, met energie die wordt opgewekt via een chemische reactie. Het belangrijkste verschil: door de reactie van waterstof en zuurstof in de brandstofcel ontstaat niet enkel elektriciteit, maar worden ook warmte en water gecreëerd. Dit proces heet 'koude ontbranding' en levert – naast een groot aantal voordelen – dus ook enkele technische uitdagingen op.

Linde is samen met technologiepartners op zoek gegaan naar oplossingen voor die uitdagingen en heeft deze ook gevonden. Zo werden reeds verschillende vorkheftrucks omgebouwd om de opgewekte warmte door een ventilator op te laten vangen. Er zijn dus geen technische redenen meer om deze techniek niet te gebruiken in de logistiek, wel integendeel: de technologie heeft een aantal geweldige eigenschappen die een blijvend effect hebben op de toepassingen van industriële trucks.

8 voordelen van waterstoftechnologie

1. Snel bijtanken

In slechts drie minuten wordt de brandstofcel gevuld met waterstof. Hierdoor zijn uw heftrucks en magazijntrucks snel opnieuw beschikbaar, wat een enorm voordeel inhoudt bij ploegendiensten.

2. Lagere kosten

De kosten voor waterstof zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Daarnaast stijgt de productiviteit doordat het tijdrovende wisselen van batterijen wegvalt en het bijtanken merkelijk minder tijd kost.

3. Veilig gebruik

De brandstofcel is veiliger in gebruik doordat er geen batterijwissel met loodzuurbatterij hoeft plaats te vinden.




4. Proper gebruik

Brandstofcellen vormen een proper alternatief voor de loodzuurbatterijen. Ze zijn dan ook bijzonder geschikt voor sectoren met strenge hygiëneregels, zoals de farmaceutische- en de voedingsmiddelenindustrie.

5. Langere levensduur

Een brandstofcel heeft een gemiddelde levensduur van 10.000 draaiuren. Door deze lange levensduur dalen de levenscycluskosten en wordt de impact op het milieu verkleind.

6. Ruimtebesparend

Er zijn geen laadstations of batterijruimtes nodig. Hierdoor kan ruimte worden bespaard die kan dienen voor de opslag van goederen.


7. Milieuvriendelijk

Het proces van de 'koude ontbranding' produceert alleen waterdamp en warmte. Bovendien kan waterstof milieuvriendelijk worden geproduceerd uit duurzame energiebronnen, zoals biogas.

8. Moderne technologie

Bedrijven nemen steeds vaker hun verantwoordelijkheid voor de impact die ze hebben op mens en milieu. De brandstofcel speelt hierin een belangrijke rol, wat door klanten wordt gewaardeerd.

Ideale toepassingen

Ploegendiensten

Door het wegvallen van batterijwissels enerzijds, en het snelle bijtanken en de stabiele prestaties anderzijds, biedt de brandstofcel meer efficiëntie in veeleisende ploegendiensten. Deze punten maken de technologie interessant voor zowel productieomgevingen als voor intensieve logistieke diensten, zoals online verkoop.

Voedingsmiddelenindustrie en farmaceutische industrie

Hygiënevereisten – zoals vermeld in HACCP – staan centraal in de logistiek van de voedingsmiddelenindustrie. In de farmaceutische industrie gelden de strenge richtlijnen van de GDP. In tegenstelling tot loodzuurbatterijen is bij gebruik van brandstofcellen mogelijke besmetting door zuur en andere chemicaliën uitgesloten, wat helpt om aan de strenge sectorgebonden eisen te voldoen.

Auto- en toeleveringsindustrie

De strakke deadlines in de auto- en toeleveringsindustrie vragen om industriële trucks met grote beschikbaarheid en stabiele prestatieniveaus tijdens alle diensten. Brandstofceltechnologie voldoet perfect aan deze eisen.

Kleine ruimtes

De ruimte die vrijkomt door het verdwijnen van stations voor opladen en vervangen van batterijen kan worden gebruikt als opslagruimte. Dit systeem met lage uitstoot is ook beter voor de kwaliteit van omgevingslucht in kleine ruimtes.

Voorbeelden uit de praktijk

Onderzoek met BMW Group bevestigt economische efficiëntie

Voor de ontwikkeling van industriële trucks met brandstofceltechnologie vertrouwt Linde Material Handling op sterke en ervaren partners. In 2013 werd samen met de BMW Group en de Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik van de Technische Universiteit München een uitgebreid onderzoek opgestart naar de economische en technische mogelijkheden van deze technologie opgestart, genaamd H2IntraDrive.

Voor dit onderzoek werden vorkheftrucks met waterstofaandrijving ruim 20.000 uur aan het werk gezet op de carrosserieafdeling van BMW-i voertuigen in Leipzig. De conclusie: de gezamenlijk ontwikkelde waterstofaandrijving is nu al klaar voor de markt en kan onder bepaalde omstandigheden al economisch worden ingezet. 

Kort samengevat was de technologie overtuigend bij dagelijks gebruik in een productieomgeving, niet alleen door de grote inzetbaarheid, maar ook door het gebruik van regeneratief geproduceerde waterstof die minder impact heeft op het milieu. Sinds 2017 wordt een ander onderzoek uitgevoerd, genaamd FFZ70.
 

Test op locatie in overslagmagazijn DB Schenker


E-LOG-BioFleet is een gezamenlijk project van Linde Material Handling, Fronius International, DB Schenker, OMV, HyCentA Research en Joanneum Research. In een magazijn van DB Schenker in Hörsching, Oostenrijk, werden tien met brandstofcellen aangedreven heftrucks en het eerste tanksysteem voor waterstof in Europa onderworpen aan een praktijktest.

In dit door de overheid gefinancierde project werden de voertuigen na een korte introductiefase volledig geïntegreerd in de ploegendiensten. Het minimaal vereiste vermogen werd opgewekt door de brandstofcel, en een ingebouwde lithium-ion batterij ving de vermogenspieken op en sloeg de tijdens het remproces herwonnen energie op.

Dankzij een geoptimaliseerde strategie en de terugwinning van remenergie bereikte het systeem een grote efficiëntie van zo'n 53 procent. Tevens produceerden de voertuigen gedurende de gehele levensduur een derde minder broeikasgassen dan een vergelijkbaar voertuig met een loodzuurbatterij. De waterstof kwam hierbij uit omgezet biogas.

Efficiënte fabriekslogistiek bij Mercedes-Benz

Onder het motto “Daimler Goes Green” test Mercedes-Benz het gebruik van vorkheftrucks voorzien van een brandstofcel. Dit vindt plaats in de fabriek van Mercedes Sprinter bestelwagens in Düsseldorf – de grootste ter wereld –, waar de populaire transportvoertuigen worden geproduceerd in drieploegendiensten.

Met waterstoftechnologie wordt bespaard op tijd en personeelskosten voor het wisselen van batterijen. In slechts drie minuten is elke brandstofcel weer gevuld met waterstof en is het voertuig klaar voor gebruik. Daarmee schept de technologie ideale omstandigheden voor de inzet in ploegendiensten.

Vereisten en perspectieven

Brandstofceltechnologie is de technologie van de toekomst maar is nu reeds klaar voor gebruik. Voor sommige bedrijven is dit nu reeds het ideale energiesysteem, afhankelijk van de specifieke toepassing van de trucks. Voor een economisch en efficiënt gebruik gelden een paar basisvoorwaarden:

Omvang wagenpark: doorgaans begint brandstofceltechnologie interessant te worden vanaf twintig voertuigen.
Infrastructuur: over het algemeen is economisch gebruik mogelijk bij een al bestaande infrastructuur voor tanken met waterstof. Als deze infrastructuur nog moet worden opgezet, moet de economische haalbaarheid per geval worden onderzocht.
Subsidies: als subsidies aangeboden worden voor het opzetten van een duurzaam, met waterstof aangedreven wagenpark, is de kans groter dat een commercieel haalbare oplossing kan worden gerealiseerd.

Investeren in duurzame technologie

Linde Material Handling ziet waterstof als een baanbrekende technologie van de toekomst. Daarom worden geleidelijk aan geschikte oplossingen in nieuwe producten geïntegreerd en zal dit energiesysteem in veel toepassingen de conventionele energiebronnen vervangen.

Interesse?

Contacteer uw vertrouwde contactpersoon of klik hieronder om een vrijblijvende offerte of gratis demo aan te vragen.

Is waterstoftechnologie toch niet geschikt voor uw toepassing?

Bekijk dan onze andere beschikbare energie-oplossingen op de overzichtspagina. Gebruik de Energy Quick Check of contacteer onze experts om de meest geschikte energiebron te vinden voor uw specifieke toepassing.