Bovenliggende neigcilinders

Eén van de belangrijkste zaken waarmee Linde vorkheftrucks zich van de concurrentie onderscheiden, is de unieke manier waarop ze zijn opgebouwd. In tegenstelling tot heftrucks van andere merken, zijn de neigcilinders bij de Linde heftrucks namelijk bovenaan aangebracht, wat enkele belangrijke voordelen met zich meebrengt. 
Bovenliggende neigcilinders Linde
Hogere stabiliteit
Doordat de neigcilinders bij de Linde vorkheftrucks bovenaan zijn aangebracht, blijft de mast bij deze trucks in alle omstandigheden stabieler dan bij tegenhangers waarbij de neigcilinders zich lager op de heftruck bevinden, ook wanneer er goederen moeten worden opgetild tot een grotere hoogte.

U kunt de werking vergelijken met een ladder die u moet vasthouden. Wanneer u de ladder op een laag punt vasthoudt, zal het veel moeilijker zijn om hem mooi recht te houden terwijl iemand zich op de bovenste trede bevindt. Houdt u de ladder echter op een hoger punt vast, verkleint u de hefboomkrachten en kost het u veel minder moeite om de ladder volledig stabiel te houden.

Betere visibiliteit
Dit voordeel is verbonden aan het vorige punt. Aangezien er door de hoge plaatsing van de neigcilinders minder kracht moet worden uitgeoefend om de mast stabiel te houden, kan Linde zijn heftrucks van smallere mastprofielen voorzien. 

Op deze manier wordt het gezichtsveld van binnenin de heftruck groter, en dit heeft een duidelijk positief effect op de veiligheid: een breder gezichtsveld betekent dat obstakels eenvoudiger kunnen worden opgemerkt en vermeden, met een reductie in het aantal ongevallen op de werkvloer tot gevolg.

Ruimte voor speciale modellen
 En er kan nóg een stapje verder worden gegaan. Doordat de neigcilinders zulk een positief effect hebben op de stabiliteit van de mast, werd het ook mogelijk om een aparte categorie van heftrucks uit te brengen, namelijk de Linde Roadster heftrucks.  

Karakteriserend voor de Roadster serie is dat de heftrucks in deze categorie niet met A-stijlen zijn uitgerust, de twee aflopende stijlen aan de voorzijde van de truck die u bijvoorbeeld ook bij auto’s terugvindt. De hooggemonteerde neigcilinders vangen namelijk alle kracht op, en leiden deze via het frame van het beschermdak weg naar achteren. Dit betekent een nóg groter gezichtsveld, en dus ook een nóg grotere veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.