Linde Hydrostaat

De bezoekers van de Hannover Messe konden in 1956 niet vermoeden dat ze de primeur van een wereldsucces zagen. Ze stonden namelijk oog in oog met Linde’s eerste hydrostatische aandrijving, hét startsein voor de ongekende opmars van een gerenommeerd aandrijfconcept.

Zo veel jaren na de geboorte van het basisidee is de Linde Hydrostaat namelijk krachtiger dan ooit en nog steeds een ongeslagen succes.
Linde-Hydrostaat
Onlosmakelijk aan Linde verbonden
In vrijwel elke Linde heftruck met verbrandingsmotor vinden we de Linde Hydrostaat als aandrijving. Dat is ook geen wonder, want het concept is onlosmakelijk verbonden met Linde en haar optimaal beheersbare rijeigenschappen, het lage brandstofverbruik en het grote onderhoudsgemak. 

Voordelen op een rij
  • Weinig slijtagedelen 
  • Lage onderhoudskosten 
  • Laag brandstofverbruik 
  • Veel vermogen 
  • Hoge reactiesnelheid 
  • Veilig, snel en schokloos wisselen van rijrichting 
  • Veilig parkeren, de truck rolt niet weg
  • Zeer nauwkeurig te bedienen 


Kort uitgelegd
De Linde Hydrostaat kent minder bewegende delen in de vorm van tandwielen en andere mechanische overbrengingen dan de hydrodynamische aandrijving in de meeste concurrerende heftrucks. De kracht van de hydrostaatmotor wordt dan ook via de verstelbare hydrauliekpomp rechtstreeks overgedragen aan olie, en die geeft deze power onverminderd krachtig door aan hydromotoren bij de aandrijfwielen. 

Met de pedalen voor het vooruit en achteruit rijden bepaalt de chauffeur de richting van de oliestroom en dat levert een op de millimeter nauwkeurig beheersbare aandrijving. Deze is – dankzij de gesloten kringloop – ook 100% functioneel als rem: de truck remt namelijk af zodra u het rijpedaal loslaat.

Kenmerkend voor de Hydrostaat is de rechtstreekse koppeling van de pomp aan de hydromotoren via flexibele hydrauliekslangen. Een van de voordelen hiervan is dat de Hydrostaat geen koppeling, versnellingsbak of separate remmen kent. Wat er niet is, hoef je ook niet te onderhouden, zodat voor de Linde toestellen een van de laagst mogelijke onderhoudskosten in de heftruckmarkt geldt.

Dankzij de direct beschikbare kracht is de Linde Hydrostaat ook zeer geschikt voor de behandeling van zware materialen, zoals in de steen-, beton- en aluminiumindustrie. Het onderhoudsarme aandrijfsysteem biedt hierbij extra pluspunten, want voor stoffige, vuile of vochtige omstandigheden deinst een Linde Hydrostaat nooit terug. 

Twee hydraulische circuits
Binnen de hydrostatisch aangedreven heftruck onderscheiden we twee hydraulische circuits: een open en een gesloten circuit. Het open circuit bedient de mastfuncties, terwijl het gesloten circuit bestemd is voor het rijden. 

Het pomphuis bevat een roterend cilinderblok met zuigers die tijdens de rotatie olie kunnen aanzuigen en wegdrukken. Of en in welke mate ze dat doen, hangt af van de stand van de kantelplaat. Bij een verticale stand van de kantelplaat gebeurt er niets en staat de truck stil, maar door de pedalen te bedienen, bedient de chauffeur de stand van de kantelplaat en daarmee de mate waarin olie wordt aangezogen of weggedrukt.