Ontstaan van de Linde Hydrostaat

Wie Linde zegt, zegt de Linde Hydrostaat. De hydrostatische aandrijving is doorheen de jaren uitgegroeid tot één van de meest kenmerkende elementen van de Duitse heftruckbouwer en is tot synoniem uitgegroeid van onovertroffen krachtproductie. We nemen u mee doorheen de tijd, van 1842 met de geboorte van Carl von Linde, tot 1956, het jaar waarin de Linde Hydrostaat het levenslicht zag.
;

De aanloop: passie voor techniek


In 1842 werd Carl von Linde geboren in het Beierse Berndorf, Duitsland. Op de middelbare school kwam hij regelmatig bij de Kempten katoenfabriek, waar de krachtige machines Carl’s interesse in technologie wekten. Hij koos dan ook voor ingenieursstudies aan het Polytechnikum in Zürich, Zwitserland.

Het begin: de eerste koelkast
In 1865 begon Carl von Linde zijn carrière als ingenieur en in 1872 werd hij professor mechanisch ingenieur aan de Technische Universiteit van München.
Hij was zeer geïnteresseerd in koeltechnieken en in 1874 ontwierp hij de eerste koelmachines, waarna al snel een tweede (1875) en derde versie (1878) op de markt kwamen.


Ontstaan van het bedrijf Linde


In 1878 richtte Carl von Linde het bedrijf “Gesellschaft für Linde’s Eismaschinen” op. Op het einde van de 19de eeuw verwierf de onderneming een internationale positie. De winters werden warmer, waardoor de vraag naar het koelen van producten – met name bier – toenam.

Het bedrijf Linde breidde uit en richtte zich nu ook op de ontwikkeling van gas. De overkoepelende naam Linde Company ontstond.
 



Motoren en tractoren

Als ondernemer in hart en nieren zag Linde ook op andere gebieden kansen. In 1904 richtte hij met Hugo Güldner de “Güldner Motoren-Geschellschaft mbH” op. In 1908 werd Linde Company gedeeltelijk eigenaar van Güldner Motoren en in 1929 nam Linde het bedrijf volledig over.

Begin jaren ‘30 richtte het bedrijf zich naast het ontwerpen van motoren ook op de productie van tractoren. In de fabriek in Aschaffenburg ontwierpen zij daarnaast ook compressie-onderdelen voor de Linde koelkasten.

Lancering van de Linde Hydrostaat

Rond het midden van de jaren 50 liep de verkoop van tractoren terug en besloot Linde op zoek te gaan naar een nieuw type motor. Het resultaat werd een absolute mijlpaal: 1956 werd het jaar van de lancering van de Linde Hydrostaat, die meteen in de Güldner Hydrocar werd geplaatst.



Vanaf dit moment werd de Hydrostaat een van de speerpunten van Linde. Ook de daaropvolgende modellen heftrucks werden voorzien van de hydrostatische aandrijving, waarbij de primeur ging naar de Hubtrack H3K heftruck.


Deze heftruck werd gepresenteerd op de Hannover Messe en betekende de start van een immens succesverhaal. Tegenwoordig zijn alle thermische heftrucks (diesel/LPG/CNG) van Linde, alsook een zware heftruckserie uitgerust met de Linde Hydrostaat, die hen ook vandaag de dag nog onderscheidt van concurrerende modellen.

Heftrucks met Linde Hydrostaat

Tegenwoordig zijn alle Linde diesel/LPG heftrucks en een zware heftruck serie uitgerust met de Linde Hydrostaat. Bekijk hieronder het assortiment.

Linde diesel, LPG en CNG heftrucks

Meer efficiëntie en duurzaamheid, een verhoogde veiligheid en standaard connectiviteit: ontdek de revolutionaire 1202 reeks Linde heftrucks.

  • Hefvermogen van 1.4 - 8 ton
  • Zuinigste heftrucks op de markt
  • Lage uitstoot

Linde zware heftrucks 

H100-H180D BR1401

  • Hefvermogen 10 - 18 ton
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Laag brandstofverbruik

Meer weten over de Linde Hydrostaat?

Klik op één van onderstaande linken voor een korte inleiding over de hydrostatische aandrijving of voor een volledig overzicht van de voordelen.