Tekst

Een intelligente passagier die de veiligheid verhoogt

Heftrucks met contragewicht kantelen zelden, maar als het gebeurt, kan het het leven van de bestuurder in gevaar brengen en daarnaast ook aanzienlijke schade veroorzaken aan de vorkheftruck en aan de lading. Wanneer een heftruck kantelt, is dit meestal het gevolg van een bestuurdersfout. Daarom heeft Linde een uniek bestuurdersassistentiesysteem ontwikkeld dat nieuwe normen stelt op het gebied van veiligheid: De Linde Safety Pilot (LSP), die als een intelligente passagier functioneert en verkrijgbaar is in twee versies, LSP Select en LSP Active. In beide versies kan de bestuurder steeds de belangrijkste parameters op een kleine monitor aflezen. Wanneer de rijstatus van de truck kritiek wordt, verschijnen er waarschuwingskleuren op de monitor en klinkt er een waarschuwingssignaal. De actieve versie van de Linde Safety Pilot grijpt op dat moment automatisch in op de rij- en heffuncties van de vorkheftruck.

Laat het niet aan het instinct over

Het kantelen van een vorkheftruck is gevaarlijk; de bestuurder kan ernstig gewond raken en de lading kan beschadigd raken. Het is niet eenvoudig voor de chauffeur om het kantelen van de heftruck tegen te houden, vooral niet wanneer er regelmatig zeer diverse, ongekende ladingen worden vervoerd. Om zijn veiligheid te garanderen, zou de bestuurder het gewicht van de lading, de afstand tussen de laadpunten en de vereiste hefhoogte bij elke handeling moeten kennen en nauwkeurig moeten kunnen inschatten. Dat is echter niet realistisch, in de praktijk komt het dan ook vaak op instinct aan. In zowel de Active als de Select versie beschikt de LSP over een reeks sensoren die op verschillende plaatsen op de truck gegevens zoals de hefhoogte, de kantelhoek en het ladinggewicht meten. Deze belangrijke waarden worden dan weergegeven op een monitor in de bestuurderscabine zodat de chauffeur niet langer hoeft te gissen naar het gewicht van de vervoerde goederen of naar de huidige hefhoogte.

Innovaties verhogen de veiligheid

Gewicht van de lading

Een zeer gevoelige sensor meet de druk in het hydraulisch systeem van de hefmast. Met behulp van gekende waarden – zoals de cilinderdiameter en de overbrengingsverhouding van de hefketting – kan het actuele lastgewicht zo worden berekend.

Hefhoogte

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkelde kabellengte-indicator die in de hefmast is geïntegreerd.

Kantelhoek

De bijbehorende sensoren zijn standaard in alle Linde vorkheftrucks geïntegreerd.

Lastkoppel (alleen LSP Active)

Op de achteras bevindt zich een nieuw ontwikkelde meetcel die kan worden gebruikt om het lastkoppel of de lastzwaartepuntafstand tot de vooras te berekenen.

  • Gewicht van de lading
  • Hefhoogte
  • Kantelhoek
  • Lastkoppel (alleen LSP Active)
  • Een zeer gevoelige sensor meet de druk in het hydraulisch systeem van de hefmast. Met behulp van gekende waarden – zoals de cilinderdiameter en de overbrengingsverhouding van de hefketting – kan het actuele lastgewicht zo worden berekend.

  • Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkelde kabellengte-indicator die in de hefmast is geïntegreerd.

  • De bijbehorende sensoren zijn standaard in alle Linde vorkheftrucks geïntegreerd.

  • Op de achteras bevindt zich een nieuw ontwikkelde meetcel die kan worden gebruikt om het lastkoppel of de lastzwaartepuntafstand tot de vooras te berekenen.

Actief ingrijpen tijdens het rijden

De LSP Active-uitvoering biedt ook extra ondersteuning aan de bestuurder in de vorm van een actief assistentiesysteem: wanneer hij zijn heftruck met contragewicht gebruikt om een zware last te heffen en hierbij de veilige waarden overschrijdt, geeft het systeem visuele en akoestische signalen en remt het de hef- of kantelbeweging af. Indien de bestuurder daarop niet reageert, wordt de hefbeweging van de truck volledig gestopt. Hetzelfde gebeurt tijdens het rijden: wanneer de chauffeur de geladen vorkheftruck te snel laat optrekken, te hard remt of te snel de bocht laat omgaan, grijpt de LSP Active actief in. Het systeem compenseert zo bestuurdersfouten en voorkomt in de meeste gevallen dat de heftruck kantelt.

Tekst

De LSP-monitor toont drie versies

  • Veiliger werkgebied: Er zijn geen beperkingen.
  • Drempel: Het display licht oranje op; dit betekent dat de drempel voor het laadvermogen bijna is bereikt. LSP Active vermindert de kantelsnelheid bij het heffen.
  • Kritieke zone: Het display licht rood op; dit betekent dat de laadvermogengrens is bereikt. Er klinkt ook een waarschuwingssignaal en de LSP Active-uitvoering past de functies van de truck aan.
Tekst

Sneller en veiliger werken met de comfortfuncties

De Select en Active versies hebben ook tal van comfortfuncties, van het vooraf instellen van de hefhoogte met behulp van geïntegreerde lastweegschalen, tot het vooraf instellen van snelheidslimieten. Dit maakt de werkprocessen veiliger en productiever. Zo kan de chauffeur bijvoorbeeld vóór een rit instellen tot welke hoogte de goederen moeten worden geheven en hoeven tijdens het transport zelf geen aanpassingen meer te worden gedaan, wat tijd bespaart. De geïntegreerde laadweegschalen wegen de goederen in enkele seconden en bevatten ook een optelfunctie, waardoor de chauffeur bijvoorbeeld snel kan detecteren of het maximale laadvermogen van een truck bereikt is. Een instelbare hefhoogte en daaldrempel (vorkenslijtagebeveiliging) helpen tot slot schade en ongevallen op voorhand te voorkomen, waardoor lage magazijnplafonds of oneffen vloeren niet langer een gevaar vormen.

Video thumbnail

Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?

Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.

Formulier
Maak uw keuze: *
Aanhef *
Vul hieronder de cijfers van uw BTW nummer in.
Selecteer eerst uw landcode en vul daarna uw telefoonnummer aan.
U kunt zich te allen tijde uitschrijven en uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer info over de verwerking en het gebruik van uw gegevens vindt u in ons privacybeleid.