Aandrijving

Met onze Linde heftrucks kunt u in een groot aantal verschillende omgevingen aan de slag, en bovendien hebt u dankzij de verschillende configuratiemogelijkheden steeds een truck op maat ter beschikking. Dit kan gaan om de hoogte van de cabine of eventueel voorzetmateriaal, maar bijvoorbeeld ook om het type aandrijving van de heftruck.

Van oudsher is diesel de meest gebruikte soort aandrijving, maar de elektrische trucks zijn aan een opmars bezig en ook de gasaandrijving mag niet over het hoofd worden gezien. We geven u graag een overzicht van de voordelen van elk type aandrijving.
Motor
1. Elektrische aandrijving

De elektrische trucks van Linde worden gevoed door grote batterijblokken die goed afgesloten worden aan de binnenzijde van de truck. U kunt bij meerdere types toestellen voor meer batterijruimte kiezen, zodat de autonomie tot de volgende oplaadbeurt indien gewenst verhoogd kan worden.

Een belangrijk voordeel van elektrische aandrijving is dat er geen uitlaatgassen zijn, wat beter is voor het milieu en het toelaat om de truck in (semi-)gesloten ruimtes in te zetten.

Een ander voordeel is dat een elektrische aandrijving ervoor zorgt dat er weinig geluid geproduceerd wordt, zodat uw werknemers niet aan geluidshinder blootgesteld worden.

Tot slot is ook de lage prijs van de elektriciteit het vernoemen waard. De kost van de accu doet u misschien twijfelen over het kostenrendement van de truck, maar u zult al even snel merken dat het wel degelijk zeer gunstig is om elektriciteit te “tanken”.
Lithium-ion batterijen
Verschillende van onze toestellen kunnen bovendien worden uitgerust met lithium-ion batterijen. Vergeleken met de conventionele loodzuurbatterijen hebben batterijen met lithium-ionen een extreem hoge volumetrische energiedichtheid. De bruikbare energie uit de lithium-ion batterij is 95% ten opzichte van 80% bij een loodzuurbatterij.
Door hun grotere inzetbaarheid kan een truck met lithium-ion batterijen in twee opeenvolgende ploegen worden ingezet in plaats van één, op voorwaarde dat de gebruikers de pauze benutten om de machines tussentijds op te laden.
2. Dieselaandrijving
Diesel is vanuit het verleden de meest vertrouwde aandrijving, en dat heeft veel te maken met het gebruiksgemak ervan. Het gebruik van een heftruck met dieselmotor heeft namelijk veel weg van dat van de gemiddelde auto: U rijdt ermee rond tot u ziet dat de tank bijna leeg is, tankt hem dan snel weer vol, en rijdt vervolgens eenvoudig verder.
Bovendien is diesel eenvoudig te vinden: veel bedrijven hebben reeds een dieselpomp of -reservoir op het terrein aanwezig, en anders is het benzinestation nooit ver weg. 
Ook het verbruik is een belangrijk punt. Net zoals bij auto’s is een dieselmotor niet het goedkoopste bij aankoop, maar door hun lage verbruik kunt u met een volle tank ook wel vele uren ononderbroken werken.

Tot slot produceren dieselheftrucks een grote trekkracht, waardoor ze in staat zijn om zware lasten tot 18 ton te verwerken.

3. Gasaandrijving
De Linde heftrucks met gasaandrijving kunnen worden gevoed door LPG en CNG, twee gassoorten die in gascilinders achteraan op de heftruck worden aangebracht.
Net als de dieselheftrucks produceren de heftrucks met gasaandrijving een grote trekkracht, waardoor ze ingezet kunnen worden voor lasten tot 8 ton.
Qua uitstoot volgt gasaandrijving de gulden middenweg: er is meer uitstoot dan bij elektrische heftrucks, maar een stuk minder dan bij dieselheftrucks, waardoor u hem ook in (semi-)gesloten ruimtes kunt inzetten. Opgelet: dit type heftruck mag wel nooit in ruimtes onder de normale aardoppervlakte gebruikt of geparkeerd worden.
Als afsluiter is het ook belangrijk om te vermelden dat twee gascilinders gelijktijdig kunnen worden aangebracht, zodat de werktijd verdubbeld wordt en u een hele dag aan de slag kunt zonder een pauze te moeten inlassen om de gasflessen te moeten vervangen.