Nieuwe Linde double stacker en transpallet met lithium-ion technologie

Gebruikt u uw transpalletten of double stackers voor minimaal 2 shiften? Dan raadt Linde Material Handling (MH) aan om te bekijken of het niet interessanter is om een toestel met lithium-ion-batterij aan te schaffen.
Linde stapelaar
Het is nu alleszins een goed moment om deze optie te bekijken. Linde heeft zijn assortiment namelijk uitgebreid met 2 nieuwe magazijntrucks die werken met deze vooruitstrevende batterijtechnologie: de pallet truck Linde T16L ION met ergonomische heffunctie en de double stacker Linde D08 ION. Beide magazijntrucks zijn voorzien van een mast.

De komende maanden zal Linde ook stapelaars toevoegen aan zijn lithium-ion-assortiment.

"Een groot voordeel van de lithium-ion technologie is dat je de batterij van je truck op elk moment kunt opladen. Het wordt zelfs aangeraden om dit te doen, aangezien de inzetduur van het voertuig hierdoor wordt verlengd.", aldus Christophe Chavigneau, Head of Product Marketing Warehouse Range bij Linde.

"Als je van tevoren weet dat de truck even niet gebruikt gaat worden - al is het maar voor enkele minuten - kan je de truck naar de oplader rijden en hem aansluiten." De optionele batterijconnector aan de zijkant maakt het tussentijds opladen van de T16L ION transpallet nog gemakkelijker. Als gebruiker moet je de oplaadkabel enkel in het contact te steken, zonder dat er een deksel of kap geopend moet worden.
Veilig systeem

De bezorgdheid dat lithium-ion-batterijen een zeker risico met zich mee kunnen brengen vanwege de hoge energiedichtheid, is volgens Chavigneau ongegrond. Hij wijst erop dat er voor deze trucks dezelfde rigoureuze veiligheidsstandaarden worden gehanteerd als voor de andere industriële trucks van Linde. Dankzij het elektronisch monitoren van alle belangrijke batterijparameters wordt de truck gecontroleerd uitgeschakeld, nog voordat er überhaupt een veiligheidskritieke situatie kan optreden.

Dit wordt voorafgaand aan de lancering geverifieerd en gedocumenteerd in een reeks uitgebreide tests. "Het systeem is absoluut veilig wanneer het op de correcte wijze wordt gebruikt.", aldus Chavigneau. Uiteraard is het voor gebruikers wel belangrijk om te weten hoe ze in bepaalde situaties moeten reageren, iets wat overigens net zozeer geldt voor chauffeurs van trucks met loodzuurbatterijen.

Diverse formaten batterijen

Voor de transpalletten zijn vier 24 volt-batterijen beschikbaar in diverse formaten. De capaciteit loopt van 1,8 kWh tot 3,6 kWh en van 4,5 kWh tot 9,0 kWh. De double stacker kan worden uitgerust met de 2 kleinere batterijen. De keuze voor een batterij hangt af van het benodigde vermogen voor de betreffende toepassing en van de vraag of de batterij tussentijds kan worden opgeladen.

Goederentransport en orderpicken

Linde-T16L-orderpickenEen belangrijke toepassing waarvoor zowel de pallettruck met ergonomische heffunctie als de double stacker worden gebruikt, is het goederentransport. Hier zijn ze een zeer waardevol hulpmiddel bij het laden en lossen van vrachtwagens via laadbruggen. Vanwege hun compacte afmetingen zijn ze echter ook populair bij het orderpicken in kleine ruimtes.

Dankzij de ergonomische heffunctie van de transpallet kunnen de laadvorken tot een hoogte van 675 millimeter heffen, inclusief de vrije heffing. Dit maakt het voor de gebruiker eenvoudiger om kratten, pakjes en andere soorten lasten op te tillen en te positioneren, waardoor hij minder kans loopt om zijn rug te belasten.

Daarnaast is er een optionele oplossing die sinds begin 2016 ook beschikbaar is voor standaardtrucks: de automatische hef- en daalfunctie, die zorgt voor nog meer comfort en tijdsbesparing. Hier detecteren twee lichtsensoren op de mast of erop de pallet nog goederen op een bepaalde hoogte staan, of dat de magazijnmedewerker net het laatste pakket heeft weggehaald en nu verder zou moeten buigen om de resterende goederen te pakken.

Linde-T16L-automatische-heffunctieAls er geen goederen gedetecteerd worden, gaat de hefmast automatisch tot 550 millimeter omhoog, zodat de medewerker de volgende laag pakketten kan pakken zonder dat hij zich dieper dient te buigen. 

Het systeem werkt ook omgekeerd: Als de werknemer goederen uit een stelling pakt en ze op de vorken van de transpallet zet, dan dalen de vorken stap voor stap, zodat de werknemer altijd in de meest ergonomische positie kan werken. 

Als alternatief is er ook een optionele schakelaar verkrijgbaar op het chassis. Hiermee kan de operator zelf de hef- en zakfunctie aansturen. Hoewel dit wat minder comfortabel is dan de automatische versie, bespaart het de gebruiker nog steeds tijd, omdat hij niet steeds naar de dissel hoeft te lopen.

"Zeker als de truck regelmatig wordt gebruikt voor het orderpicken, zijn deze nieuwe extra's ten zeerste aan te raden", aldus Chavigneau.

De trucks kunnen tevens geleverd worden met 3 comfortfuncties die inmiddels deel uitmaken van de standaarduitrusting, en daarmee ook een nuttige toevoeging zijn aan de lithium-ion versies.

  1. Onderhoudsvrije zwenkwielen met een geïntegreerde veer en schokdemper: Deze zorgen voor stabiliteit, zelfs op ongelijke ondergronden
  2. In geluidsgevoelige omgevingen kan er een zoemer worden gebruikt in plaats van een claxon
  3. Er werd boven het display een noodstopschakelaar aangebracht, die snel bereikbaar is vanaf alle kanten van het voertuig