Casa

De kans dat u ooit al een winkel van het Belgische Casa betreden hebt, een van de grootste namen in de binnenhuisdecoratie, is niet gering. Deze internationale winkelketen bezit momenteel meer dan 500 winkels verspreid over acht Europese landen.

In 2017 introduceerde Casa het commerciëel masterplan Casa 20.20, dat onder meer inhield dat alle logistieke activiteiten vanaf dan werden gecentraliseerd in het 50.000m² grote  nieuwbouwmagazijn te Olen. Het is hier dat we Warehouse Manager Bart Dauwen ontmoetten, die ons uitgebreid uitlegde welke logistieke uitdagingen dit met zich meebracht.
 
Casa case Tennant
LOGISTIEKE UITDAGING
‘De uitdaging was om – zeker gezien de grote oppervlakte – een kostefficiënte oplossing te vinden. Onze vereisten voor het toestel waren dat het duurzaam was, intensief gebruik zou aankunnen, zowel kon vegen als schrobben én gebruiksvriendelijk was naar onderhoud toe’, aldus Bart. 

Dat de verpakte goederen stofvrij geleverd moeten worden aan de winkels, spreekt voor zich. Maar er is nog een tweede reden waarom stof snel moet worden verwijderd: ‘Automatisatie wordt steeds belangrijker bij Casa, en om onze trucks optimaal te laten renderen, is een goede hygiëne van het grootste belang. Onze automatisch gestuurde trucks zijn namelijk uitgerust met sensoren die volledig stofvrij moeten blijven om de trucks correct te laten functioneren. We moeten er dus voor zorgen dat hun omgeving steevast proper is.’
DE OPLOSSING VAN MOTRAC
‘In een eerste overleg werd gepolst naar de noden van Casa en werden de verschillende mogelijkheden overlopen. Initieel werden verschillende voorstellen opgemaakt, maar al snel werd duidelijk dat de M17 – die vegen met schrobben combineert – de beste optie was voor de grote magazijnvloer van 50.000 m². Aanvullend hebben we ook een kleinere T7 schrobzuigmachine aangekocht, die voornamelijk wordt ingezet op de mezzanine van ongeveer 6.500 m².’

Bovenop de aankoop van deze twee toestellen werd ook besloten om een Orbio-unit te laten installeren, waarmee ter plekke het reinigingsmiddel voor beide machines wordt geproduceerd: ‘Een doorslaggevende factor voor deze beslissing was de lagere operationele kost die de unit met zich meebrengt. We hoeven namelijk enkel water en zout in te voeren om het reinigingsproduct te verkrijgen. We waren ook niet blind voor het groene aspect van deze oplossing , dankzij het ontbreken van detergenten.’

EN WAT VINDEN DE GEBRUIKERS ERVAN?
‘Bij het keuzeproces van de machines hebben de bedieners ervan een doorslaggevende stem, net als de afdelingsverantwoordelijke. Het zijn uiteindelijk de gebruikers die vanuit de demonstratie en de praktijktesten de voorkeur hebben gegeven aan deze toestellen van Tennant.’ 
 


 
Logo EuroFruitPorts

Food

EuroFruitPorts

“Kwaliteit primeert altijd. Een investering moet immers de moeite waard zijn.”