Tekst

Met waterstof de toekomst tegemoet

Stel: u kunt uw heftruck of magazijntruck in slechts 3 minuten voltanken, en vervolgens produceert deze geen enkele vorm van uitstoot. Klinkt bijna te goed om waar te zijn, niet? Toch is dit geen fictie, maar wel een bondige samenvatting van één van de meest veelbelovende energiesystemen van de toekomst: brandstofceltechnologie.

Bij de keuze van uw ideale interne transportmiddelen zijn verschillende elementen van belang. Behalve de gebruiksvereisten (hefbereik, hefhoogte etc.) spelen ook andere aspecten mee, zoals de vereiste ruimte voor het voltanken of opladen, de energiekosten en de milieuvriendelijkheid van de heftruck of magazijntruck. Daarom is er steeds meer aandacht voor alternatieve aandrijfsystemen die voordelen bieden ten opzichte van conventionele oplossingen, zoals loodzuurbatterijen of verbrandingsmotoren.

Momenteel gaat het daarbij nog in de eerste plek om lithiumionbatterijen, maar in de toekomst zullen ook brandstofcellen hun plek meer en meer innemen. Linde Material Handling was de eerste fabrikant die deze technologie begon te onderzoeken en ontwikkelt sinds 2000 gebruiksklare oplossingen waar logistieke bedrijven nu reeds gebruik van kunnen maken.

Tekst

De werking van brandstofcellen

De werking van een brandstofcel lijkt op die van een gewone batterij, met energie die wordt opgewekt via een chemische reactie. Het belangrijkste verschil: door de reactie van waterstof en zuurstof in de brandstofcel ontstaat niet enkel elektriciteit, maar worden ook warmte en water gecreëerd. Dit proces heet 'koude ontbranding' en levert – naast een groot aantal voordelen – ook enkele technische uitdagingen op.

waterstof Linde

Linde is samen met technologiepartners op zoek gegaan naar oplossingen voor die uitdagingen en heeft deze ook gevonden. Zo werden reeds verschillende vorkheftrucks omgebouwd om de opgewekte warmte door een ventilator op te laten vangen. Er zijn dus geen technische redenen meer om deze techniek niet te gebruiken in de logistiek, wel integendeel: de technologie heeft een aantal geweldige eigenschappen die een blijvend effect hebben op de toepassingen van industriële trucks.

8 voordelen van waterstoftechnologie

1. Snel bijtanken

In slechts drie minuten wordt de brandstofcel gevuld met waterstof. Hierdoor zijn uw heftrucks en magazijntrucks snel opnieuw beschikbaar, wat een enorm voordeel inhoudt bij ploegendiensten.

2. Lagere kosten

De kosten voor waterstof zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Daarnaast stijgt de productiviteit doordat het tijdrovende wisselen van batterijen wegvalt en het bijtanken merkelijk minder tijd kost.

3. Veilig gebruik

De brandstofcel is veiliger in gebruik doordat er geen batterijwissel met loodzuurbatterij hoeft plaats te vinden.

4. Proper gebruik

Brandstofcellen vormen een proper alternatief voor de loodzuurbatterijen. Ze zijn dan ook bijzonder geschikt voor sectoren met strenge hygiëneregels, zoals de farmaceutische- en de voedingsmiddelenindustrie.

5. Langere levensduur

Een brandstofcel heeft een gemiddelde levensduur van 10.000 draaiuren. Door deze lange levensduur dalen de levenscycluskosten en wordt de impact op het milieu verkleind.

6. Ruimtebesparend

Er zijn geen laadstations of batterijruimtes nodig. Hierdoor kan ruimte worden bespaard die kan dienen voor de opslag van goederen.

7. Milieuvriendelijk

Het proces van de 'koude ontbranding' produceert alleen waterdamp en warmte. Bovendien kan waterstof milieuvriendelijk worden geproduceerd uit duurzame energiebronnen, zoals biogas.

8. Moderne technologie

Bedrijven nemen steeds vaker hun verantwoordelijkheid voor de impact die ze hebben op mens en milieu. De brandstofcel speelt hierin een belangrijke rol, wat door klanten wordt gewaardeerd.

  • 1. Snel bijtanken
  • 2. Lagere kosten
  • 3. Veilig gebruik
  • 4. Proper gebruik
  • 5. Langere levensduur
  • 6. Ruimtebesparend
  • 7. Milieuvriendelijk
  • 8. Moderne technologie
  • In slechts drie minuten wordt de brandstofcel gevuld met waterstof. Hierdoor zijn uw heftrucks en magazijntrucks snel opnieuw beschikbaar, wat een enorm voordeel inhoudt bij ploegendiensten.

  • De kosten voor waterstof zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald. Daarnaast stijgt de productiviteit doordat het tijdrovende wisselen van batterijen wegvalt en het bijtanken merkelijk minder tijd kost.

  • De brandstofcel is veiliger in gebruik doordat er geen batterijwissel met loodzuurbatterij hoeft plaats te vinden.

  • Brandstofcellen vormen een proper alternatief voor de loodzuurbatterijen. Ze zijn dan ook bijzonder geschikt voor sectoren met strenge hygiëneregels, zoals de farmaceutische- en de voedingsmiddelenindustrie.

  • Een brandstofcel heeft een gemiddelde levensduur van 10.000 draaiuren. Door deze lange levensduur dalen de levenscycluskosten en wordt de impact op het milieu verkleind.

  • Er zijn geen laadstations of batterijruimtes nodig. Hierdoor kan ruimte worden bespaard die kan dienen voor de opslag van goederen.

  • Het proces van de 'koude ontbranding' produceert alleen waterdamp en warmte. Bovendien kan waterstof milieuvriendelijk worden geproduceerd uit duurzame energiebronnen, zoals biogas.

  • Bedrijven nemen steeds vaker hun verantwoordelijkheid voor de impact die ze hebben op mens en milieu. De brandstofcel speelt hierin een belangrijke rol, wat door klanten wordt gewaardeerd.

Tekst

Ideale toepassingen voor het gebruik van de Linde brandstofceltechnologie

 

Ploegendiensten

Door het wegvallen van batterijwissels enerzijds en het snelle bijtanken en de stabiele prestaties anderzijds, biedt de brandstofcel meer efficiëntie in veeleisende ploegendiensten. Deze aspecten maken de technologie interessant voor zowel productieomgevingen als voor intensieve logistieke diensten, zoals online verkoop.

 

Voedingsmiddelenindustrie en farmaceutische industrie

Hygiënevereisten – zoals vermeld in HACCP – staan centraal in de logistiek van de voedingsmiddelenindustrie. In de farmaceutische industrie gelden de strenge richtlijnen van de GDP. In tegenstelling tot loodzuurbatterijen is bij het gebruik van brandstofcellen eventueel contact met zuur en andere chemicaliën uitgesloten, wat helpt om aan de strenge sectorgebonden eisen te voldoen.

 

Auto- en toeleveringsindustrie

De strakke deadlines in de auto- en toeleveringsindustrie vragen om industriële heftrucks en magazijntrucks met grote beschikbaarheid en stabiele prestatieniveaus tijdens alle diensten. De brandstofceltechnologie voldoet perfect aan deze eisen.

 

Kleine ruimtes

De ruimte die vrijkomt door het verdwijnen van stations voor het opladen en / of vervangen van batterijen kan worden gebruikt als opslagruimte. Dit systeem met lage uitstoot is ook beter voor de kwaliteit van omgevingslucht in kleine ruimtes.

Tekst

Voorbeelden uit de praktijk

Linde elektrische trekker P30

Onderzoek met BMW Group bevestigt economische efficiëntie

Voor de ontwikkeling van industriële heftrucks en magazijntrucks met brandstofceltechnologie, werkt Linde Material Handling nauw samen met sterke en ervaren partners. In 2013 werd samen met de BMW Group en de Lehrstuhl für Fördertechnik Materialfluss Logistik van de Technische Universiteit München een uitgebreid onderzoek naar de economische en technische mogelijkheden van deze technologie opgestart, genaamd H2IntraDrive.

Voor dit onderzoek werden vorkheftrucks met waterstofaandrijving ruim 20.000 uur aan het werk gezet op de carrosserieafdeling van BMW-i voertuigen in Leipzig. De conclusie: de gezamenlijk ontwikkelde waterstofaandrijving is nú al klaar voor de markt en kan onder bepaalde omstandigheden al economisch worden ingezet.

Kort samengevat was de technologie bijzonder overtuigend bij dagelijks gebruik in een productieomgeving, niet alleen door de grote inzetbaarheid, maar ook door het gebruik van regeneratief geproduceerde waterstof die minder impact heeft op het milieu. Sinds 2017 wordt een ander onderzoek uitgevoerd, genaamd FFZ70.

Waterstoftechnologie in een truck bij DB Schenker

Test op locatie in overslagmagazijn DB Schenker

E-LOG-BioFleet is een gezamenlijk project van Linde Material Handling, Fronius International, DB Schenker, OMV, HyCentA Research en Joanneum Research. In een magazijn van DB Schenker in Hörsching, Oostenrijk, werden tien met brandstofcellen aangedreven heftrucks en het eerste tanksysteem voor waterstof in Europa onderworpen aan een praktijktest.

In dit met overheidsgeld gefinancierde project werden de voertuigen na een korte introductiefase volledig in de ploegendiensten geïntegreerd. Het minimaal vereiste vermogen werd opgewekt door de brandstofcel, en een ingebouwde lithiumionbatterij ving de vermogenspieken op en sloeg de tijdens het remproces herwonnen energie op.

Dankzij een geoptimaliseerde strategie en de terugwinning van remenergie bereikte het systeem een grote efficiëntie van zo'n 53 procent. Tevens produceerden de voertuigen gedurende de gehele levensduur 1/3de minder broeikasgassen dan een vergelijkbaar voertuig met een loodzuurbatterij. De waterstof kwam hierbij uit omgezet biogas.

Tekst

Efficiënte fabriekslogistiek bij Mercedes-Benz

Onder het motto “Daimler Goes Green” test Mercedes-Benz het gebruik van vorkheftrucks voorzien van een brandstofcel. Dit project vindt plaats in de fabriek van Mercedes Sprinter bestelwagens in Düsseldorf – de grootste ter wereld –, waar de populaire transportvoertuigen worden geproduceerd in drieploegendiensten.

Met waterstoftechnologie wordt zowel op tijd als op personeelskosten bespaard voor het wisselen van batterijen. In slechts drie minuten is elke brandstofcel weer gevuld met waterstof en is het voertuig klaar voor gebruik. Daarmee schept de technologie ideale omstandigheden voor de inzet in ploegendiensten.

Tekst

Vereisten en perspectieven

Brandstofceltechnologie is dan wel de technologie van de toekomst, maar ze is, zoals u hierboven kunt lezen, ook vandaag reeds klaar voor gebruik. Voor sommige bedrijven vormt ze nu reeds het ideale energiesysteem, afhankelijk van de specifieke toepassingen. Voor een economisch en efficiënt gebruik van heftrucks en magazijntrucks op waterstof, gelden een paar basisvoorwaarden:

  • Omvang wagenpark: doorgaans begint brandstofceltechnologie interessant te worden vanaf twintig voertuigen.
  • Infrastructuur: over het algemeen is economisch gebruik mogelijk bij een al bestaande infrastructuur voor tanken met waterstof. Als deze infrastructuur nog moet worden opgezet, moet de economische haalbaarheid geval per geval worden onderzocht.
  • Subsidies: als subsidies aangeboden worden voor het opzetten van een duurzaam, met waterstof aangedreven wagenpark, is de kans groter dat een commercieel haalbare oplossing kan worden gerealiseerd.

Brandstofceltechnologie in beeld

Linde brandstofcelheftruck FC25 stapelen automobielindustrie
Linde elektrische heftruck FC25 op waterstof in automobielindustrie
Linde elektrische trekker in automobielindustrie
Linde elektrische trekkers op waterstof in automobielindustrie
Elektrische heftruck FC35 en trekker P30 op waterstoftechnologie

Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?

Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.

Formulier
Maak uw keuze: *
Aanhef *
Selecteer eerst uw landcode en vul daarna uw telefoonnummer aan.
U kunt zich te allen tijde uitschrijven en uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer info over de verwerking en het gebruik van uw gegevens vindt u in ons privacybeleid.