De slogans ‘We develop safety’ en ‘We create silence’ van prefabbetonfabriek Omnibeton zijn geen loze woorden. Verschillende Belgische autostrades zijn namelijk voorzien van hun DELTA BLOC® veiligheidsboordstenen en geluidswerende schermen, die zowel de veiligheid van de weggebruikers als het comfort van de omwonenden sterk verhogen. Om deze zware materialen, alsook verschillende betonnen infrastructuurvoorzieningen vlot te kunnen transporteren, maakt de Hasseltse onderneming gebruik van krachtige Linde heftrucks die lasten tot 8 ton kunnen verwerken.
Tekst

TAAK

Op de terreinen van Omnibeton in Hasselt worden op regelmatige basis vrachtwagens geladen en gelost, en worden grondstoffen en eindproducten tot 8 ton voortdurend tussen de stockageruimtes en de productieafdeling verplaatst. Als gevolg van de gunstige ligging aan het Albertkanaal maakt de onderneming daarnaast ook veelvuldig gebruik van deze waterweg voor het transport van zijn producten, en zet het zijn heftrucks in om deze van en naar het stockagegebied en de bootlaadruimte aan het kanaal te transporteren.

Elektrische heftruck Linde E80 en Linde transpallet van Motrac bij Omnibeton
Occasie dieselheftruck Linde H50 van Motrac laden en lossen betonblok bij Omnibeton
Tekst

LOGISTIEKE UITDAGING

Omnibeton stelt zich als doel om betonproducten van topkwaliteit te produceren en verwacht diezelfde kwaliteit van zijn grondstoffen en interne transportmiddelen. Zo is het een basisvoorwaarde voor de heftrucks en magazijntrucks dat ze ook zware toepassingen tot een goed einde kunnen brengen, en dat ze eenvoudig te onderhouden en tegen stof bestand zijn; ook de elektrische trucks. Daarnaast is het belangrijk dat ze voldoende compact en wendbaar blijven om overal op de terreinen te kunnen worden ingezet, ook op plekken waar weinig ruimte is om te draaien.

Tekst

OPLOSSING

Doorheen de jaren werd het aantal Linde vorkheftrucks gestaag verder uitgebouwd, met een huidige vloot van 3 8-ton heftrucks en 3 heftrucks voor lasten tussen 3,5 à 5 ton als resultaat. De meest intensieve taken – zoals het laden en lossen van de vrachtwagens en van de kanaalboot worden voornamelijk uitgevoerd met de 8-ton vorkliften, aangezien deze elke lading vlot kunnen verwerken. De kleinere vorkheftrucks, alsook een extra elektrische transpallet, verzorgen dan weer het transport van minder zware ladingen, zoals de kleinere infrastructuurvoorzieningen.

We zijn zeer tevreden over het comfort en de kwaliteit van Linde: de trucks zijn geschikt voor zware toepassingen en zijn bovendien uiterst precies en behendig. Zelfs de 8-tonners!‘

Guido Byloos, Productieverantwoordelijke

Tekst

VOORDELEN

De kwaliteit van de Linde heftrucks en magazijntrucks was een belangrijke eerste factor in de keuze voor Motrac. Vooral de ontwikkelingen op vlak van elektrische heftrucks speelden daar een belangrijke rol in, aangezien deze perfect aansluiten bij de duurzaamheidsstrategie van Omnibeton. Daarnaast hecht de betonfabrikant ook veel waarde aan een goede service – zowel om aan te bieden als om zelf te verkrijgen – en ook dat was een argument in het voordeel van Motrac: ‘We waarderen de flexibiliteit, zowel qua serviceplanning als qua levering van onderdelen die op zeer korte termijn vervangen kunnen worden’, aldus Guido Byloos.

Dieselheftruck Linde H80 van Motrac bij Omnibeton
Elektrische heftruck Linde E80 van Motrac bij Omnibeton
Elektrische heftruck Linde E80 en Linde transpallet van Motrac bij Omnibeton
Occasie dieselheftruck Linde H50 van Motrac laden en lossen betonblok bij Omnibeton
Elektrische heftruck Linde E80 en Linde E35 van Motrac bij Omnibeton