Energie
✔ Keuze uit elektrische of thermische trucks
✔ Energy Quick Check voor een eerste advies op maat
✔ Toegang tot de nieuwste innovaties op vlak van energie
✔ Adviseurs die samen met u nagaan wat uw ideale energieoplossing is
Energieoverzicht
Klik hieronder om de verschillende energiesystemen te bekijken of om meer te weten te komen over ons energieadvies:
Linde Hydrostaat
Linde Hydrostaat
Lithiumionbatterijen
Lithiumionbatterijen
Loodzuurbatterijen
Loodzuurbatterijen
Brandstofceltechnologie
Brandstofceltechnologie
Energieadvies
Energieadvies
Veelgestelde vragen over energie-oplossingen
Hebben lithium-ionbatterijen dezelfde kwaliteit als loodzuurbatterijen?
Hebben lithium-ionbatterijen dezelfde kwaliteit als loodzuurbatterijen?
De lithium-iontechnologie van Linde verschilt sterk van de traditionele loodzuurtechnologie. Lithium-ionbatterijen hebben aanzienlijke efficiëntievoordelen i.p.v. een loodzuuraccu:
-ze hebben een langere levensduur
-ze hebben lagere onderhoudskosten
-ze zijn zeer efficiënt te laden.
Zo kunnen Li-ionbatterijen (indien gewenst) tijdens pauzes worden bijgeladen zonder dat dit een waarneembaar effect heeft op de kwaliteit en levensduur van de batterij. Lithium-ion batterijen zijn dan ook niet onderhevig aan het zogenaamde geheugeneffect: de volledige energiecapaciteit blijft altijd beschikbaar is wordt niet teruggebracht tot het bereik waarbinnen de accu regelmatig wordt geladen en ontladen
-in vergelijking met de 8 - 12 uur laadtijd van traditionele batterijen, kan een lithium-ionaccu in minder dan 90 minuten volledig worden opgeladen
Kan ik een loodzuurbatterij vervangen door een Li-ionbatterij en andersom?
Kan ik een loodzuurbatterij vervangen door een Li-ionbatterij en andersom?
Of een loodzuurbatterij vervangen kan worden door een lithium-ionbatterij en andersom, hangt af van het type hef- of magazijntruck en van de productiedatum. Zo is het onder andere belangrijk na te gaan of het batterijcompartiment geschikt is voor de nieuwe toepassing. Daarnaast is het bij bepaalde toepassingen (zoals in ATEX-omgevingen) niet toegestaan om met een lithium-ionbatterij te werken. Raadpleeg uw vaste vertegenwoordiger voor de mogelijkheden wanneer u van de ene op de andere batterij wilt overstappen.
Wanneer loont het om waterstof te gebruiken?
Wanneer loont het om waterstof te gebruiken?
Ondanks de vele voordelen is waterstoftechnologie niet optimaal voor alle toepassingen. Er moet aan bepaalde eisen worden voldaan om een zuinig gebruik te garanderen, zoals een bepaalde omvang van de truckvloot en een bepaald aantal bedrijfsuren.
Hieronder geven we aan wanneer brandstofcelsystemen bijzonder de moeite waard zijn en welke industrieën er het meest van kunnen profiteren:
* Bij veel bedrijfsuren
Door waterstof aangedreven intern transport is bijzonder efficiënt en duurzaam bij een permanent gebruik, aangezien veelvuldig in- en uitschakelen tot een snellere degradatie van de brandstofcellen leidt. Voor toepassingen met minder dan 1.200 bedrijfsuren per jaar is het gebruik van brandstofcelsystemen daarom technisch en economisch minder zinvol. Waterstoftechnologie wordt bij voorkeur bij een twee- of meerploegendienst ingezet, bijvoorbeeld in de auto- en toeleveringsindustrie, waar ze een zinvol alternatief blijkt te zijn voor thermische heftrucks en elektrische trucks met loodzuurbatterijen.
* Bij strikte hygiënische normen
Vergeleken met loodzuurbatterijen produceren brandstofcellen geen zuur of een andere chemische verontreiniging. Als schoon alternatief kan de technologie zelfs worden gebruikt in industrieën met strenge hygiëne-eisen, zoals de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.
* Minimumaantal trucks
In de regel is het gebruik van waterstofenergie de moeite waard vanaf een wagenpark van meer dan 20 trucks met een intensief gebruik. Dit komt niet in de laatste plaats door de relatief hoge investeringskosten: de implementatie van een waterstofoplossing omvat niet alleen de aanschaf van geschikte trucks, maar ook de investering in de benodigde infrastructuur. Hoe groter het wagenpark en hoe hoger de werkopbrengst per truck en per jaar, hoe sneller het gebruik van waterstof rendeert.
* Als integratie in de bestaande infrastructuur
De beschikbaarheid van waterstof op locatie is cruciaal voor een efficiënt gebruik van de technologie. Over het algemeen is intern transport met brandstofcelsystemen het meest interessant als er al waterstof (en dus de benodigde infrastructuur) beschikbaar is. Bijvoorbeeld omdat waterstof een bijproduct is, nodig is voor het productieproces, of omdat de warmtekrachtcentrale en het truckpark worden aangedreven door waterstof. In al deze gevallen zijn de voorwaarden voor economisch gebruik van intern transport op waterstof ideaal. Als de waterstofinfrastructuur daarentegen nog moet worden aangelegd, moet de economische levensvatbaarheid per geval worden onderzocht.
* Bij beperkte stroomvoorziening
Waterstof kan eenvoudig worden getransporteerd en gebruikt op plaatsen waar stroomvoorziening niet mogelijk is of alleen met aanzienlijke inspanningen mogelijk is. De energie-infrastructuur van een bedrijf kan bijvoorbeeld ontoereikend zijn om het hele wagenpark om te bouwen naar lithium-ion aandrijving (risico van belastingspieken tijdens het opladen). In dit geval biedt waterstof een krachtig, emissiearm en flexibel alternatief.
* Met de juiste subsidies
Vanwege de hoge investeringen in de infrastructuur is het gebruik van trucks met brandstofcellen tot nu toe meestal enkel lonend geweest met de juiste subsidies. Er zijn talloze subsidieprogramma's op europees, nationaal en regionaal niveau. Afhankelijk van het programma komen de trucks of de waterstofinfrastructuur in aanmerking voor subsidie. De nadruk ligt hierbij op de hoeveelheid bespaarde CO₂-uitstoot: Hoe hoger de besparing, hoe groter de kans op een subsidietoeslag.
Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?
Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.