Als smaakmaker, als bewaarmiddel, als zuurteregelaar, als reinigingsmiddel... de toepassingen van citroenzuur zijn zeer uiteenlopend en we vinden deze stof dan ook in een grote variëteit aan producten terug, gaande van dranken en voeding tot schoonmaak en geneesmiddelen. Citrique Belge in Tienen is de enige producent van citroenzuur in België en hoort bij de oudste circulaire bedrijven van het land: het citroenzuur wordt gemaakt uit bietensuiker terwijl de bijproducten o.a. als bemesting van de bietenvelden dienen, waarmee de cirkel opnieuw vooraan begint.
Tekst

TAAK

De creatie van citroenzuur gebeurt binnenin de gebouwen, in fermentatiekamers en andere ruimtes die ideale omstandigheden bieden voor het hele productieproces. Dit gebeurt door gisting van bietensuiker, een proces dat plaatsvindt in brede op elkaar gestapelde schalen die tussen de productiefases in doorheen de gebouwen moeten worden getransporteerd met een totaalgewicht van zo’n 750 kilo. Daarnaast zijn er ook beperkte buitenactiviteiten waarbij zwaardere lasten tot 7 ton moeten kunnen worden verplaatst.

Elektrische Linde heftrucks E20 in zeer corrosieve omgeving bij Citribel Belge
Linde heftruck E20 zeer wendbaar in nauwe ruimtes en in zeer corrosieve omgeving
Tekst

LOGISTIEKE UITDAGING

De voornaamste uitdaging bij Citrique Belge bestaat uit de vochtige en zeer corrosieve omgeving waarin de interne transportmiddelen moeten kunnen functioneren. De hoge concentraties citroenzuur vergen veel van de elektronische circuits van de heftrucks, en daarnaast vereisen de oude, smalle gebouwen dat de trucks wendbaar zijn en beperkt blijven in lengte en in breedte. Doordat het tevens voor de bestuurders om belastende arbeid gaat, is ook ergonomie een belangrijk aandachtspunt, net als een goede zichtbaarheid boven en naast de hoge ladingen.

‘Voor onze specifieke eisen en verwachtingen was Linde de enige kandidaat die na de selectieronde overbleef en die ons vertrouwen had.'

Kristof Vrancken, Productieverantwoordelijke fermentatie bij Citrique Belge

Tekst

OPLOSSING

Op de fermentatiesite van Citrique Belge rijden in totaal 16 elektrische Linde heftrucks rond, voorzien van de nodige voorzetapparatuur om de schalen vlot te kunnen roteren. Om de uitdagende omgeving het hoofd te kunnen bieden, zijn al hun onderdelen goed afgesloten , en dankzij hun unieke Linde combi achteras kunnen ze ook in de nauwste ruimtes vlot manoeuvreren . Daarnaast is er ook voor geopteerd om het Linde connect vlootbeheer met shockdetectie te implementeren , dit om schade sneller op te kunnen sporen en het bewustzijn onder gebruikers te vergroten.

Elektrische Linde heftruck E20 met Linde BlueSpot bij Citribel Belge
Elektrische Linde heftruck E20 met speciale voorzet bij Citribel Belge
Tekst

VOORDELEN

De heftruckchauffeurs hadden de bediening met de vingertoppen al snel onder de knie, en ook het zitcomfort van de Linde heftrucks viel meteen in de smaak bij hun bestuurders: de heftruckchauffeurs met lichamelijke klachten waren dan ook bij de eersten om de Linde trucks in gebruik te nemen. Ook de werkwijze ondervond Citrique Belge als een pluspunt: 'Motrac en Linde denken mee : de heftrucks werden aangepast
om in onze kelder te passen
, en we zijn al geruime tijd bezig met testen in de zure omgevingen om samen tot de best mogelijke oplossing te komen. We staan al die tijd in nauw contact om problemen snel te ontdekken en samen meteen op zoek te kunnen gaan naar passende oplossingen’
, aldus Kristof Vrancken.

Heftruckchauffeur aan het werk met elektrische Linde heftruck E20 in zeer corrosieve omgeving
Elektrische Linde heftrucks E20 in zeer corrosieve omgeving bij Citribel Belge
Linde heftruck E20 zeer wendbaar in nauwe ruimtes en in zeer corrosieve omgeving
Elektrische Linde heftruck E20 met Linde BlueSpot bij Citribel Belge
Elektrische Linde heftruck E20 met speciale voorzet bij Citribel Belge