Dankzij hun compacte vormgeving en hun vermogen om hoge hefhoogtes te bereiken, komen reachtrucks in bijna elk type magazijn tot hun recht: ze kunnen zich zelfs doorheen de smalste ruimtes manoeuvreren, en maken ook de moeilijkst bereikbare plekken toegankelijk. Eén van de grootste bijzonderheden aan een reachtruck is hun beweegbare mast, die het toelaat om goederen op elke hoogte flexibel weg te zetten of op te pikken, zelfs in smalle gangen.

Dankzij deze verschillende voordelen spelen reachtrucks een steeds belangrijkere rol in magazijn- en transportprocessen. Ze worden echter ook geconfronteerd met steeds zwaardere uitdagingen, vooral wanneer het om heavy duty-toepassingen gaat, waarbij steeds hogere omloopsnelheden vereist zijn.

Uitdagingen voor moderne reachtrucks

Logistieke ruimte is duur, en de beschikbare oppervlakte moet dus in alle richtingen volledig worden benut, ook in de hoogte. Stellinghoogtes van tien meter of meer vormen dan ook geen uitzondering meer, en dan wordt al snel beroep gedaan op reachtrucks, voor een veilige en snelle goederenomslag op grote hoogte.

Van deze reachtrucks wordt enerzijds verwacht dat ze met steeds grotere hefhoogtes kunnen omgaan, en steeds hogere restdraagvermogens hebben. Anderzijds moeten ze ook smal genoeg blijven om door elke deur en in elk gangpad te passen. En tot slot moeten ze kunnen omgaan met een beperkte zichtbaarheid en toegenomen mastschommelingen wanneer de mast volledig uitgeschoven is.

Tekst

Nieuwe Heavy Duty (HD) mast voor de R14 - R25 reachtrucks

Linde speelt op deze marktuitdagingen in door zijn R10 - R25 vorkheftrucks vanaf 1.400 kilogram hefvermogen uit te rusten met een nieuwe HD (Heavy Duty)-mast, die de prestaties van zowel de bestuurder als de truck aanzienlijk verbetert. De nieuwe mast verbetert niet enkel het zicht van de bestuurder op zijn lading, de stellingen en de omgeving, maar maakt tevens hogere hef- en restlaadvermogens mogelijk. Bovendien blijft de reachtruck – zélfs wanneer de mast is ingetrokken –compact genoeg om in alle typische omgevingen te passen en laag genoeg om onder alle standaard bovenliggende obstakels te passen.

Video thumbnail
Tekst

Veiligheid en prestaties: beter zicht in alle richtingen

Een optimaal zicht op last én omgeving is een essentiële voorwaarde voor veilig werken met reachtrucks. Bij eerdere mastontwerpen werd het zicht van de bestuurder gedeeltelijk beperkt, maar met de nieuwe HD-mast is dat in twee opzichten veranderd:

Zicht op de lading

In vergelijking met zijn voorgangers is de nieuwe HD-mast aanzienlijk breder en zijn er geen dwarssteunen meer nodig. Hierdoor zijn de vensters tussen de mastprofielen aanzienlijk groter, waardoor het zicht van de chauffeur op de vork merkbaar verbetert – afhankelijk van het type en ontwerp, levert ze een tot 27 % groter gezichtsveld op. Het ontwerp van de hoofddwarsbalk zorgt tevens voor een opener zicht naar boven, waardoor het veel eenvoudiger is om ladingen te controleren bij het oppikken en wegzetten van goederen op hoogte.

Linde R20 reachtruck met nieuwe Heavy Duty mast zijaanzicht
Tekst

Zicht voorbij de mast

De nieuwe Heavy Duty-mast van Linde is tevens op een gunstigere positie aan de reachtruck bevestigd, waardoor ze naast het verticale ook het horizontale zicht van de bestuurder op de werkomgeving verbetert. Dit betekent dat de bestuurder zelfs voorbij de geladen mast kan kijken, zonder daarvoor uit de truck te moeten leunen.

Tekst

Topprestaties op elk gebied: hefhoogte, restdraagvermogen en manoeuvreerbaarheid

De volgende Linde reachtrucks kunnen met de nieuwe HD-mast worden uitgerust:

R14 HD

R16 HD

R20

R20 HD

R20 W

R25

Elke meter verticale opslagruimte levert bedrijven een kostenbesparing op. Om deze extra ruimte winstgevend te benutten, moeten de reachtrucks op steeds grotere hoogtes kunnen werken, maar gelijktijdig toch compact en wendbaar blijven.

  • Grotere hefhoogte: de nieuwe HD-mast van Linde kan een hefhoogte tot 15 meter bereiken en overtreft daarmee zijn voorgangers met ruim twee meter.
  • Hoger restdraagvermogen: ook het restlaadvermogen is verbeterd, wat betekent dat de trucks aanzienlijk hogere gewichten kunnen optillen dan voorheen, zelfs wanneer de mast volledig is uitgeschoven.
  • Dezelfde lengte: ondanks de extra hoogte van de nieuwe Heavy Duty-mast blijft de lengte van de reachtruck ongewijzigd, zodat deze even wendbaar blijven als altijd. Ze kunnen nog steeds manoeuvreren in smalle magazijngangen en leveren overal topprestaties, zelfs in krappe ruimtes.

Maximale compactheid: Relatie tussen hefhoogte en truckhoogte

Bij reachtrucks is niet enkel de hoogte van de uitgeschoven mast van belang. Wanneer deze ingetrokken is, moet de truck ook zo compact mogelijk zijn om veilig door alle toegangswegen in het magazijn te kunnen rijden. Om dit te realiseren, heeft Linde voor de nieuwe mast de verhouding tussen hefhoogte en truckhoogte geoptimaliseerd. Zo is de nieuwe 15-meter mast in ingetrokken toestand nog lager dan de 13-meter versie van de vorige uitvoering.

Tekst

Voorkomen van schommelingen: robuuste profielen voor meer stabiliteit

De stabiliteit van de reachtruckmast is van groot belang bij het wegzetten en oppikken van goederen op grote hoogte. Indien deze begint te slingeren, moet de bestuurder wachten tot dit stopt, een proces dat tijd kost en in het ergste geval kan leiden aanrijdingen en eventuele schade. Daarom is de nieuwe HD-mast van Linde ontworpen om schommelingen nog consequenter te voorkomen.

Stevigere constructie

Het nieuwe mastontwerp heeft een robuuster mastprofiel met gespreide verstevigingen voor meer stabiliteit. Daardoor is de mast extra verstijfd en wordt de doorbuiging van afzonderlijke componenten geminimaliseerd. De hoge mate van stabiliteit vermindert het ontstaan van schommelingen tijdens het gebruik en verbetert daardoor de rijeigenschappen.

Dynamic Mast Control

Het optionele bestuurdersassistentiesysteem Dynamic Mast Control (DMC) zorgt voor extra maststabiliteit en is ook compatibel met de nieuwe HD-mast. Zijn sensorgestuurde elektrische aandrijving compenseert razendsnel mastschommelingen op hoogte d.m.v. zeer nauwkeurige, gerichte tegenbewegingen. Op deze manier kunnen snellere, veiligere handlingprocessen op grote hoogte worden bewerkstelligd.

Tekst

Eenvoudig in gebruik: snellere demontage, lagere servicekosten

De nieuwe reachtruckmast is eenvoudiger te installeren en te demonteren dan zijn voorgangers, dit doordat het schuifonderstel bij demontage van de mast in het truckchassis blijft. Dit betekent dat de trucks snel naar een andere locatie kunnen worden overgebracht om indien nodig snel opnieuw te worden ingezet. Het maakt ook het onderhoud van de reachtruck eenvoudiger: transport, demontage en hermontage kunnen namelijk in de helft van de tijd en tegen de helft van de kosten worden uitgevoerd.

Tekst

De nieuwe heavy duty-mast: voordelen in één oogopslag

1. Innovatief mastprofiel voor een beter zicht op de last

2. Verbeterde mastpositie voor optimaal zicht

3. 15 meter hefhoogte voor inzet bij de hoogste stellingen

4. Hoger restdraagvermogen voor maximale prestaties

5. Geoptimaliseerde verhouding tussen uitgeschoven en ingetrokken mast

6. Ongewijzigde trucklengte voor optimale wendbaarheid

7. Steviger mastprofiel voor een stabielere structuur

8. Eenvoudigere demontage voor lagere servicekosten