Hoe kan de transformatie naar nog verdere automatisering in de intralogistiek worden gerealiseerd? Deze vraag werd op 12 en 13 november 2025 op allerlei manieren beantwoord door de sprekers van de eerste “Linde Automation Summit”. In lezingen en live demonstraties maakten klanten, consultanten en vakjournalisten uit heel Europa kennis met het grote voertuigenportfolio, de flexibele software en de innovatieve AI-technologie van Linde Material Handling (MH). Op maat gemaakte, kostenefficiënte automatiseringsoplossingen worden individueel afgestemd op het ritme van elk afzonderlijk bedrijf. Centraal hierbij staan de holistische adviesaanpak en de vakkennis van de automatiseringsexperts.
Tekst

'Nooit eerder was het moment zo gunstig om te investeren in de automatisering van materiaalstroomprocessen', aldus Ulrike Just, Executive Vice President Sales & Services Linde MH EMEA en gastvrouw van het evenement. 'De systemen zijn aanzienlijk eenvoudiger en goedkoper geworden, en de projectplanning en implementatietijden zijn merkbaar verkort. Dit vereenvoudigt de overstap naar automatisering en creëert kansen voor meer concurrentievermogen. Voor bedrijven die al meerdere jaren ervaring hebben met automatisering, biedt dit bovendien de kans om nieuwe technologieën actief te ontplooien met Linde MH als partner’, vervolgde Just.

Linde MH onderscheidt zich vooral van de concurrentie door de “contextuele competentie” van de verkoops- en serviceorganisatie: 'Onze kracht is ons grote aantal ervaringsdeskundigen. Zij zien welke automatiseringsoplossing in elk individueel geval het meest geschikt is, waardoor onze klanten blijvend hoge prestaties kunnen leveren.' Net zo belangrijk voor de klanten zijn betrouwbaarheid en toekomstbestendigheid: 'Onze teams staan de bedrijven bij – vanaf het eerste adviesgesprek en de projectplanning tot en met de implementatie en het gebruik in de lopende bedrijfsprocessen.'

Linde R-MATIC autonome reachtruck in magazijn
Tekst

Groot productassortiment met innovaties

Om de planning en implementatie van automatisering te versnellen en goedkoper te maken, heeft Linde MH de afgelopen twee jaar belangrijke onderdelen van het productassortiment vernieuwd. Onder andere (contragewicht)stapelaars, reachtrucks en trucks voor smalle gangen werden technisch herontworpen en naar een industriële serienorm getild. Samen met AMR's, shuttle-oplossingen, stationaire automatisering en rekkensystemen is daarmee een uitgebreide, modulaire bouwdoos gecreëerd waarmee de meest uiteenlopende klantprojecten nauwkeurig kunnen worden gepland en geïmplementeerd. Hiermee kan maatwerk geleverd worden voor speciale klantvereisten.

Tegelijkertijd staan er ook nieuwe truckontwikkelingen op stapel. Een hoogtepunt op de Linde Automation Summit was de innovatieve Linde RoCaP, waarmee een doorbraak is bereikt op het gebied van geautomatiseerd orderverzamelen in magazijnen. Dit voertuig, dat er gepresenteerd werd door verantwoordelijken van Linde MH en drogisterijketen ROSSMANN, is gebaseerd op de autonome Linde L-MATIC HD k stapelaar en beschikt over een intelligente robotarm die aan de vorkdrager bevestigd is. Deze tilt de pakketten uit het rek en plaatst ze op de lastdrager. Speciaal voor gebruik bij ROSSMANN is ook een lastopnamestuk voor rolcontainers ontworpen. Omdat de Linde RoCaP zij aan zij kan werken met handmatig bediende industriële trucks, is hij bij uitstek geschikt voor voorraadmagazijnen. Bij ROSSMANN ontlast hij de medewerkers in het magazijn vooral bij het orderpicken van zware verpakkingen.

Een ander hoogtepunt van het evenement was een vooruitblik op de eerste geautomatiseerde contragewichtheftruck. De Linde E-MATIC, die is ontworpen voor gebruik in openlucht, zal in 2027 op de markt komen. Uitgerust met een draagvermogen van 2,3 ton, een sideshift, lithium-ionbatterijen en een uitgebreide navigatie- en veiligheidstechnologie, neemt hij in de eerste fase van de ontwikkeling horizontaal transport tussen opslagpunten op de grond of tussen stationaire transportsystemen voor zijn rekening. Al in 2026 gaan preprojecten bij geselecteerde klanten in gebruik, waarvan de ervaringen direct worden meegenomen in de verdere ontwikkeling en serieproductie. In verdere fases zal de Linde E-MATIC dan extra taken op zich nemen, zoals het wisselen tussen binnen- en buitenruimtes, het overwinnen van grotere hellingen, het in- en uitladen van rekken of blokstellingen en het zijdelings laden en lossen van vrachtwagens.

‘Met de eerste vorkheftruck met contragewicht heeft de automatisering nu ook het kernproduct van Linde bereikt’, kondigde Ulrike Just, de hoogste merkvertegenwoordiger van Linde MH, niet zonder trots aan. ‘We willen de eerste grote fabrikant van industriële transportvoertuigen zijn die dit voertuig in serie gaat produceren. Daarmee komen we tegemoet aan een vaak door onze klanten geuite wens en onderstrepen we onze ambitie om technologisch toonaangevend te zijn in de branche.’

Linde E-MATIC autonome heftruck
Tekst

AI als automatiseringsturbo

Linde MH richt zich overigens niet enkel op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van haar voertuigen. Ook op vlak van fysieke AI en digitale tweelingen op basis van MEGA – het NVIDIA Omniverse voor industriële toepassingen – werden tijdens de summit de volgende concrete stappen getoond. Daaronder de realtime-integratie van een digitale tweeling in het NVIDIA Omniverse, die de AGV-vlootbeheerders van ondernemingen verbindt met de fysieke AGV's. Op het scherm konden de aanwezigen zien hoe elke actie van de AGV – navigatie, vrachtverwerking enz. – simultaan wordt weerspiegeld in de Omniverse-omgeving, waardoor realtime monitoring, simulatie en optimalisatie van logistieke processen mogelijk wordt.

Bovendien is het nu mogelijk om met 3D-laserscans 360°-beelden in hoge resolutie te genereren en zo een digitale, driedimensionale omgevingskaart van fabrieken of magazijnen te maken. Net zoals bij Google Street View (met de auto door de straten), loopt een persoon door het gebouw. Op zijn schouders draagt hij een frame met hoge snelheids-LiDAR-scanners met SLAM-technologie. Deze registreren nauwkeurig de omgeving en creëren een driedimensionaal beeld van de werkelijkheid. Dit proces duurt niet langer dan 40 tot 60 minuten.

Daarna wordt in het NVIDIA Omniverse m.b.v. de 3D-scan een digitale tweeling van de locatie gecreëerd. Deze 3D-visualisatie toont de exacte afstanden tussen rekken, alsook de afstand tussen twee punten en de helling van de vloer op de trajecten. Zo vormt het systeem een betrouwbare basis voor de planning en zijn verdere bezoeken ter plaatse overbodig. Alle projectdeelnemers kunnen vervolgens samen aan dit realistische modelbeeld werken en informatie delen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld kritieke gebieden in het magazijn markeren, opmerkingen toevoegen of oplossingsvoorstellen noteren. In de afgelopen maanden zijn met de draagbare laser al meer dan een dozijn scans gemaakt op verschillende locaties in heel Europa. De deelnemers aan de Linde Automation Summit konden live ervaren hoe eenvoudig de uitvoering en implementatie zijn, aan de hand van het voorbeeld van de locatie van het event, de Linde Experience Hub. Volgend jaar volgen de eerste klanttoepassingen: hierbij zullen 3D-visualisaties worden gebruikt om m.b.v. digitale tweelingen automatiseringsoplossingen te plannen, virtueel te testen en veel sneller dan voorheen in gebruik te nemen.

Navvis navigatie in een magazijn op de Linde Automation Summit 2025
Tekst

Software zorgt voor flexibiliteit en toekomstbestendigheid

Sneller en goedkoper automatiseren – een belangrijke factor in dit proces is het softwareplatform MATIC:move, dat samen met de nieuwe geautomatiseerde Linde-voertuigen is geïntroduceerd. Dankzij zijn intuïtieve bediening en visuele workflowontwerp kunnen goederenstroomprocessen zonder diepgaande programmeerkennis worden gepland en gerealiseerd, dit volgens het ‘low-code’-principe. Het resultaat: een inbedrijfstelling die van weken tot enkele dagen wordt teruggebracht. Voor complexere eisen is MATIC:move+ beschikbaar: de uitgebreide softwareversie biedt extra interfaces en functies, evenals een intelligente verkeerscontrole voor veeleisende processen. De MATIC-movie software is dus enorm flexibel en schaalbaar, en is zowel bij afzonderlijke voertuigen als bij grote (gemengde) wagenparken beschikbaar. Via de Linde Warehouse Manager en de VDA-5050-compatibiliteit kunnen voertuigen van verschillende fabrikanten en stationaire systemen worden geïntegreerd. Dit zorgt voor transparantie, controle en aanpasbaarheid.

Een ander kenmerk van alle automatiseringsoplossingen van Linde MH, is de diep in het DNA verankerde veiligheid: meerlagige veiligheidssystemen, nauwkeurige sensoren of speciale verlichtingsoplossingen – bijvoorbeeld de “Red Warning Lights” rechts en links van het voertuig – beschermen personen, goederen, machines en infrastructuur. Dit zorgt niet alleen voor een hoge goederendoorvoer per uur, maar zorgt er ook voor dat handmatige en geautomatiseerde processen probleemloos naast elkaar kunnen plaatsvinden.