Dat duurzaamheid de voorbije jaren alleen maar aan belang heeft gewonnen, hoeven we u niet te vertellen. De kans is groot dat energieleveranciers u recent nog hebben proberen overtuigen met groene energie, en ook de Fridays for Future en andere klimaatmarsen blijven brandend actueel. Ook voor ondernemingen is het ecologische aspect steeds belangrijker: meer en meer stakeholders hechten belang aan een duidelijke uitgekiende duurzame strategie, en zien deze vaak als een belangrijke voorwaarde van hun verdere samenwerking.
Tekst

Diverser aanbod heftrucks en magazijntrucks

Één van de onderdelen waar het grootste ecologische verschil kan worden gemaakt, is het logistieke proces. Het gaat daarbij niet enkel om goederenvervoer over de baan, op de zee of in de lucht, maar net zo goed om het interne transport, binnenin magazijnen en productiehallen, of op het terrein buiten. Om goederen intern op de meest duurzame manier van punt A naar punt B te krijgen, is het daarom raadzaam om alle heftrucks en magazijntrucks te vergelijken die voor de toepassing in aanmerking komen. De voorbije jaren hebben enkele belangrijke innovaties er namelijk voor gezorgd dat steeds vaker voor een milieuvriendelijke oplossing kan worden gekozen, ook bij de zwaarste toepassingen.

Elektrische heftrucks steeds krachtiger

Het aandeel elektrische heftrucks is de voorbije jaren alleen maar toegenomen, een evolutie die vooral verklaard wordt door hun duurzame, emissievrije karakter. In uitdagende sectoren – zoals de bouw en de zware industrie – werd de transitie van thermische naar elektrische vorkliften echter bemoeilijkt door de beperkte krachtproductie van laatstgenoemden. Hier viel de keuze tot voor kort quasi automatisch op de krachtigere heftrucks op diesel, lpg of cng, die bv. op hellingen of bij lange inzet duidelijk beter tot hun recht kwamen.

Dankzij technologische verbeteringen op vlak van elektrische aandrijving, is deze beperking echter amper nog van toepassing. Zo bracht Linde Material Handling recent zijn 1252 X-reeks op de markt, een serie elektrische vorkheftrucks voor lasten tot 3,5 ton. Niet alleen toonden deze zich de krachtigste elektrische heftrucks op de markt, ze lieten in testen ook zien dat ze net zo sterk zijn als hun thermische tegenhangers en goederen even snel en efficiënt kunnen verwerken. Dit is te verklaren door hun nieuwe synchrone reluctantiemotoren met permanente magneten, die samen voor een hogere krachtproductie zorgen dan bij hun voorgangers het geval was. Bovendien zijn ze van een waterkoelsysteem voorzien dat oververhitting tegengaat, en er zo voor zorgt dat de prestaties van de vorkliften op geen enkel moment afzwakken.

Betere bescherming elektronisch circuits

Een andere reden om elektrische heftrucks in het verleden links te laten liggen, was hun gevoelige elektronica. Wanneer hun elektronische circuits in contact zouden komen met water, zand of stof, zou dit kortsluiting kunnen veroorzaken en voor dure pannes kunnen zorgen. Ook dit probleem is echter verholpen bij de meeste nieuwste modellen, waaronder de hierboven vermelde 1252-heftrucks. Door elektrische vorkheftrucks hermetisch af te sluiten en met een lange wielbasis, grote banden en een aandrijfas met elastomeer ringlagers uit te rusten, kan vermeden worden dat vocht, stof en zand binnendringen. Ook deze aanpassing zorgt ervoor dat in steeds meer omstandigheden voor een duurzame, elektrische oplossing kan worden gekozen.

Steeds performantere batterijen

Ook de inzetbaarheid van elektrische heftrucks is er de voorbije jaren merkbaar op vooruit gegaan, niet in het minst door de verdere opkomst van lithiumionbatterijen. Vrijwel alle Linde heftrucks en magazijntrucks zijn inmiddels zowel met een lithiumionaccu verkrijgbaar. Doordat deze tussentijds kan worden opgeladen en een hogere energie-efficiëntie biedt dan de klassieke loodzuurbatterijen, zorgt hij ervoor dat elektrische trucks ook voor langdurige inzet – zoals in meerploegensystemen – kunnen dienen zonder van batterij te moeten wisselen. Daarnaast bieden lithiumionbatterijen ook een betere bescherming tegen lage temperaturen, wat elektrische transportmiddelen ook geschikt maakt voor coldstoretoepassingen.

Waterstoftechnologie

Hoewel lithiumionbatterijen ervoor gezorgd hebben dat de oplaadtijd van elektrische trucks reeds sterk gereduceerd is, is het op dit vlak nog steeds moeilijk concurreren met thermische vorkliften. Het opladen van een accu neemt namelijk nog steeds aanzienlijk meer tijd in beslag dan het bijtanken van diesel of het vervangen van een gasfles.

Op dit moment is er nog geen elektrisch systeem op de markt dat hiermee kan concurreren, maar de veelbelovende waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) zou ook op dit vlak elektrische trucks op gelijke hoogte brengen met hun thermische tegenhangers. Die wekt energie op via een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof en slaagt deze op in de accu, maar vooral: het duurt slechts 3 minuten om de waterstoftank weer volledig bij te vullen. Van zodra deze technologie ver genoeg staat om volledig te worden uitgerold, zal dus ook het euvel van langere laadtijden van de baan zijn.

Tekst

Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2

In tussentijd kan reeds gebruik worden gemaakt van een andere, milieuvriendelijke oplossing zonder lange laadtijd. Linde klanten die gebruik maken van dieselheftrucks, kunnen deze nu namelijk voltanken met een nieuwe, fossielvrije brandstof met een tweeledig voordeel: enerzijds krijgt de motor een hoger vermogen, en anderzijds wordt de verbranding een stuk schoner, met minder emissies tot gevolg.

Thermische heftruck Linde H35 met zware last wieldoppen
Dieselheftruck Linde H35 met HVO diesel
Tekst

De gebruikte HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) werd samen geïntroduceerd met de nieuwe 1204-reeks thermische heftrucks. Hij wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen, waaronder gebruikte bak- en braadolie en vetten. Behalve een reductie in C02-uitstoot tot 90% in vergelijking met conventionele diesel, zorgt deze brandstof er ook voor dat de emissies van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide gereduceerd worden, wat een positief effect heeft op de werkomgeving van de gebruikers en omstaanders. De structuur van de HVO-diesel is vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengeling met de klassieke diesel worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.

Conclusie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen neemt steeds meer aan belang toe, en gelukkig zijn er ook steeds meer duurzame oplossingen in de wereld van de interne logistiek. In de eerste plek wordt dan richting het steeds ruimere, voor meer toepassingen geschikte gamma elektrische transportmiddelen gekeken – ook omwille van de innovaties op vlak van batterijen –, maar ook bij de thermische vorkliften worden nog steeds grote stappen gezet om de C02-uitstoot terug te dringen. Binnen het assortiment Linde heftrucks en magazijntrucks vindt u bijgevolg inmiddels voor nagenoeg elke toepassing een milieuvriendelijke oplossing.

Ontdek hier het volledige gamma:

Vragen of nood aan advies bij uw keuze? Contacteer ons via onderstaand formulier.

Vrijblijvend advies of een offerte aanvragen?

Wij nemen spoedig contact met u op voor een vrijblijvend advies of een offerte op maat.

Formulier
Maak uw keuze: *
Aanhef *
Vul hieronder de cijfers van uw BTW nummer in.
Selecteer eerst uw landcode en vul daarna uw telefoonnummer aan.
U kunt zich te allen tijde uitschrijven en uw informatie wordt nooit met derden gedeeld. Meer info over de verwerking en het gebruik van uw gegevens vindt u in ons privacybeleid.