Ongelukkige werknemers, ongevallen, ziekteverzuim… door de nodige aandacht te besteden aan het fysieke comfort van uw medewerkers, kunt u veel lichamelijke problemen en productiviteitsverlies voorkomen. U kunt hiervoor rekenen op de nieuwste innovaties van Linde Material Handling, waarmee u het fysieke welzijn van uw heftruck- en magazijntruckchauffeurs optimaal houdt: ergonomische zetels en cabines, nieuw uitgewerkte besturingssystemen, orderpicktrucks die hun bestuurder automatisch volgen… hieronder leest u enkele manieren om het werk voor uw medewerkers sterk te vereenvoudigen.
Tekst

Meer comfort, minder trillingen in nieuwste heftrucks

Het uniforme 12XX- bouwplatform voor elektrische en thermische heftrucks betekent een grote stap voorwaarts op vlak van ergonomie. In vergelijking met hun voorgangers hebben de nieuwste vorkliften een lagere opstap, een ruimere cabine, een beter zicht rondom en een betere schokdemping. Dit laatste wordt bereikt door het gebruik van elastomeer ringlagers en de loskoppeling van het frame en het chassis, waardoor schokken en trillingen nauwelijks op de bestuurder worden overgebracht en het hele lichaam – rug, nek, armen, benen… – minder worden belast.

Binnen dit 12XX-bouwplatform zijn er 2 types elektrische heftrucks beschikbaar. Enerzijds zijn er de vernieuwde E20 - E35 heftrucks, die door hun compactheid en wendbaarheid ideaal zijn voor gebruik in compacte (binnen)ruimtes. En anderzijds zijn er de gloednieuwe X-heftrucks X20 - X35 en X35 - X50, die net zo krachtig zijn als hun thermische tegenhangers en ook in stoffige of vochtige omgevingen tot hun recht komen, dit zonder hun milieuvriendelijke karakter te verliezen.

Daarnaast omvat dit platform ook twee thermische reeksen, namelijk de H20 - H35 en de H35 - H50, die met cng, lpg of diesel kunnen worden aangedreven.

Herdachte besturingssystemen die het stuurwiel overbodig maken

Linde scoort reeds lange tijd hoog op vlak van ergonomische besturingssystemen, met onder meer de gepatenteerde Linde bipedaal – 1 pedaal voor voorwaarts, en 1 voor achterwaarts rijden – en de Linde Load Control om de mast te bedienen.

De voorbije jaren werd ook in dit gebied nog een grote stap vooruit gezet, met nieuwe optionele besturingssystemen voor zowel reachtrucks als heftrucks.

Met de Linde Multifunction Lever is er nu een alternatieve besturingsmethode voor uw reachtrucks beschikbaar. Deze bestaat uit 1 enkel bedieningselement dat gemodelleerd is naar de menselijke hand en waarmee alle mastfuncties uiterst ergonomisch bediend kunnen worden.

De Linde Steer Control richt zijn dan weer op heftruckbestuurders, en is qua uitzicht veruit de meest revolutionaire nieuwigheid. Indien u hiervoor kiest, wordt het klassieke stuurwiel verwijderd en vervangen door een joystick of mini-wheel op de linkerarmsteun. Dit vergt een kleine mentale aanpassing van de bestuurder, maar eens deze gemaakt is, worden de voordelen duidelijk: minder armbewegingen en dus minder belasting op de bestuurder, die daardoor langer geconcentreerd kan blijven werken.

Tekst

Semi-automatische orderpicktrucks die de bestuurder volgen

Ook voor orderpickers is er een optie uitgewerkt die een tweeledig voordeel biedt: meer productiviteit én minder bewegingen van de gebruiker.

De nieuwe N20 (C) SA orderverzameltruck kan zo worden ingesteld dat hij uw medewerker autonoom volgt terwijl die zijn orderpicktaken uitvoert. Dit zorgt ervoor dat de afstand tussen orderpicktruck en order steeds minimaal is, en zo elke dag opnieuw veel minder meters moeten worden afgelegd. Hierdoor bespaart u uw medewerker niet enkel een hoop inspanningen; u zorgt er ook voor dat minder tijd verloren gaat, en gevoelig meer orders verwerkt kunnen worden.

Tekst

Ergonomische zetels en sta-platforms

Tot slot zijn er natuurlijk ook nog de klassieke basiselementen van een goede ergonomie, met de zetel als 1 van de meest belangrijke steunpilaren. Bij elke Linde heftruck kan daarom uit verschillende types zetels worden gekozen, die bovendien in hoogte verstelbaar zijn zodat elke bestuurder zijn werkplek aan zijn eigen lichaam kan aanpassen.

Bij opstapuitvoeringen is dan weer gekozen voor dempende platforms, waarbij de bestuurder slechts aan een minimale hoeveelheid trillingen wordt blootgesteld, zowel bij het rijden als bij mastbewegingen. Om dit comfort verder te verhogen, wordt een vernieuwing van de Linde SP/AP transpalletten en stapelaars met platform uitgevoerd.