Het verhaal van URSA Benelux neemt haar aanvang in 1969, aan de boorden van de Leie in Desselgem. Het West-Vlaamse filiaal – dat onder de naam Isoglass werd opgericht maar in 2000 werd hernoemd – maakt 50 jaar later deel uit van Xella en vormt 1 van de 13 verschillende URSA productiecentra verspreid over heel Europa.

Doorheen de jaren is URSA uitgegroeid tot een producent van duurzame en kwaliteitsvolle isolatieproducten, die gebruiksvriendelijk zijn voor zowel professionele gebruikers als voor doe-het- zelvers.

https://www.ursa.be
Tekst

Minerale glaswol

URSA biedt een compleet assortiment van oplossingen waarmee zowel daken alsook gevels, vloeren en kelders kunnen worden geïsoleerd.

Het is de enige producent van minerale glaswol in Vlaanderen, een isolatiemateriaal dat drie grote voordelen oplevert voor de gebruiker: de isolatie biedt zowel bescherming tegen warmte als tegen koude (thermisch), ze werkt geluiddempend (akoestisch) en is bovendien volledig brandvrij.

Een veilige en betrouwbare logistiek is onontbeerlijk voor URSA Benelux
Tekst

Logistieke uitdaging

Een van de ambities van URSA is het ‘We care for each other’ principe, waarbij vol wordt ingezet op een maximale veiligheid van zowel medewerkers als bezoekers. Supply chain manager Timothy Kindt en warehouse manager Gert-Jan Coucke begroeten ons dan ook in volledige veiligheidsuitrusting en leggen uit wat de logistieke uitdagingen van de onderneming zijn.

‘Veiligheid is één van onze basispijlers, ook op het vlak van logistiek. Het is daarom voor ons belangrijk om met heftrucks te kunnen werken die met uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn uitgerust.’

‘Anderzijds willen we uiteraard ook de vooropgestelde verkoopsdoelstellingen behalen en het aantal goederen verladen dat hiervoor nodig is. Het is daarbij van belang dat de heftrucks geen problemen kennen met de grote afstanden op ons terrein, en al evenmin met de hellingsgraad die ze op bepaalde plekken moeten overwinnen.’

Om het isolatiemateriaal zonder vertraging tot bij de klant te krijgen, moeten de vorkliften ook betrouwbaar zijn en dag en nacht kunnen functioneren: ‘Een goede service wat betreft onderhoud en interventies is hierbij onontbeerlijk. Samen met kwaliteit, veiligheid en prijs is dit voor ons een belangrijk criteria bij de keuze voor een leverancier.’

Tekst

De oplossing van Motrac

URSA werkte reeds langere tijd met de heftrucks van Linde Material Handling, maar toen in 2018 het contract van enkele vorkliften was afgelopen, begon de samenwerking met Motrac.

‘Het was onze eigenaar Xella – die met Linde Material Handling samenwerkt – die ons in contact bracht met Motrac. We hebben in 2018 verschillende merken aangesproken, maar we kozen opnieuw voor Linde aangezien zij bekend staan als een betrouwbaar merk van heftrucks.’

Op dit moment rijden 12 Linde heftrucks rond op uitgestrekte terrein, voorzien van specifcaties die aan elke afdeling zijn aangepast: ‘De heftrucks zijn uitgerust met verschillende types voorzetmateriaal: in het magazijn rijden vorkliften met een viervorkenbord, zodat per transit meer producten kunnen worden vervoerd. In de grondstoffenafdeling beschikken ze dan weer over een rotator om afvalbakken te kunnen kantelen en in de productie zijn de vorken in de breedte verstelbaar om alle types palletten te kunnen verwerken.’

Naast de verschillende voorzetten zijn de trucks ook uitgerust met een brede waaier aan veiligheidsvoorzieningen, conform het ‘We care for each other’ principe. Zo beschikken ze zowel vooraan als achteraan over een BlueSpot, vertragen ze automatisch bij het nemen van een bocht en zijn ze uitgerust met ledverlichting, fluorescerende strips en een gesloten cabine. Bovendien zijn alle heftrucks gekoppeld aan het Linde Connect Fleet Management systeem, zodat kan worden bepaald wie welke heftruck mag gebruiken en het rijgedrag eenvoudig kan worden geanalyseerd.

Om een goede werking te garanderen, heeft URSA ook onderhoudscontracten afgesloten voor alle heftrucks: ‘We hebben gekozen voor een full service contract met vervangtoestel, zodat onze productie geen vertraging oploopt. Inmiddels is Motrac vertrouwd met onze processen en manier van werken, en wordt er zeer stipt gereageerd op onze meldingen.’

Een veilige en betrouwbare logistiek is onontbeerlijk voor URSA Benelux
Een veilige en betrouwbare logistiek is onontbeerlijk voor URSA Benelux
Tekst

En wat vinden de gebruikers ervan?

‘Onze chauffeurs waren tevreden toen we opnieuw voor de heftrucks van Linde kozen. Ze werkten hier ook voordien reeds mee en waren intussen zo gewend geraakt aan het bipedaalsysteem, dat ze blij waren om hiermee verder te kunnen gaan.’

Tekst

Profielschets Gert-Jan Coucke en Timothy Kindt

Gert-Jan Coucke werkt sinds 2006 bij URSA Benelux waar hij de functie van warehouse manager bekleedt. Concreet betekent dit dat hij instaat voor het reilen en zeilen in het magazijn, en daarnaast instaat voor een goede werking binnen de grondstoffenafdeling.

Timothy Kindt is supply chain manager bij de onderneming sinds 2016 en is net als Gert-Jan verantwoordelijk voor de grondstoffen en het magazijn. Daarnaast staat hij ook in voor het transport en voor de planning van de productie.

Een veilige en betrouwbare logistiek is onontbeerlijk voor URSA Benelux