Nu bij Motrac verkrijgbaar: nieuwe Heavy Duty masten voor Linde R14 HD tot R25 reachtrucks met een capaciteit van 1,4 tot 2,5 ton. Deze masten geven de chauffeurs een beter zicht op de last en de omgeving én hebben een groter restvermogen, zodat de trucks de palletten snel en veilig kunnen verplaatsen op hoogtes tot 15 meter.
Tekst

Om meer goederen en een groter assortiment producten te kunnen herbergen, worden magazijnen en stellingen steeds hoger. Dit stelt steeds hogere eisen aan de gebruikte reachtrucks, omdat de ladingen snel en veilig moeten worden opgeslagen en opgepikt tot aan het hoogste rek. En dat is nog niet alles: Terwijl de trucks met uitgeschoven mast steeds hoger kunnen reiken, moeten ze ook met ingeschoven mast probleemloos door toegangspoorten en tussen stellingen kunnen rijden. Tegelijkertijd mag de truck niet langer worden. Elke centimeter telt namelijk, zodat de truck zo wendbaar mogelijk blijven, probleemloos door smalle gangpaden kan rijden en optimaal gebruik kan maken van de beschikbare opslagruimte. Tot slot zijn er oplossingen nodig voor de masttrillingen die optreden bij toenemende hefhoogte en voor de steeds het beperktere zicht.

Tekst

Geoptimaliseerd zicht voor meer veiligheid en verbeterde prestaties

Het best mogelijke zicht op de last en de omgeving is de basisvoorwaarde voor een veilig gebruik van reachtrucks. Met de nieuwe heavy-duty mast wordt dit op twee manieren bereikt: Ten eerste is hij veel breder dan de vorige modellen en ten tweede konden de ontwikkelaars afzien van de voorheen vereiste dwarsbalken. Hierdoor ontstaan aanzienlijk grotere kijkvensters tussen de mastdelen, wat het zicht op de vorken aanzienlijk verbetert. Afhankelijk van het truckmodel en het type mast wordt het gezichtsveld van de bestuurder met wel 27 procent groter.

De geoptimaliseerde vormgeving van de bovenste dwarsbalk verbetert ook het zicht naar boven, zodat de chauffeur de vorken beter kan zien en dus beter kan manoeuvreren bij het oppakken en plaatsen op grote hoogtes. Maar het is niet alleen het zicht naar bóven dat verbeterd is. De nieuwe mast maakt ook een optimaal zicht op de werkomgeving mogelijk, omdat hij in een betere positie op de truck is gemonteerd. Zo kan de chauffeur langs de mast en de last kijken, zonder opzij te moeten leunen.

Met een hefhoogte tot 15 meter reikt de nieuwe mast twee meter hoger dan de vorige generatie masten. Ook heeft de nieuwe mast een hoger restvermogen, zodat de trucks aanzienlijk zwaardere lasten aankunnen dan voorheen met een volledig uitgeschoven mast. Om ervoor te zorgen dat de reachtrucks (R14HD - R25) met de nieuwe mast veilig door de gangen van een magazijn kunnen, heeft Linde MH de verhouding tussen hefhoogte en doorrijhoogte verder geoptimaliseerd. Daardoor is de nieuwe 15-meter mast in ingeschoven toestand nog lager dan de 13-meter versie van het vorige model.

Linde R20 reachtruck met nieuwe Heavy Duty mast zijaanzicht
Tekst

Robuuster en makkelijker te onderhouden

Een nog grotere maststabiliteit wordt verkregen door robuustere mastprofielen met verstevigingen die de hefmast extra stijfheid geven en de doorbuiging van de afzonderlijke componenten tot een minimum beperken. Dit resulteert in minder masttrillingen bij het oppikken en wegzetten op grote hefhoogtes, waardoor de chauffeur niet lang meer hoeft te wachten totdat de mast is gestopt met zwenken en weer stabiel is. Daarnaast voorkomt het botsingen tussen mast en stellingen, die vaak ernstige schade aan de lasten en de stellingen veroorzaken. Nog meer maststabiliteit op grote hoogte kan bereikt worden met het optionele Dynamic Mast Control (DMC) bestuurdersassistentiesysteem: een sensorgestuurde elektrische aandrijving die masttrillingen en -doorbuigingen compenseert door gerichte en uiterst precieze tegenbewegingen.

De trucklengte is ongewijzigd gebleven, zodat de reachtrucks zoals gewoonlijk in smalle magazijngangen kunnen manoeuvreren.