Het in 1973 opgerichte Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH, met hoofdkantoor in het Duitse Vechta, is een toonaangevende wereldwijde partner voor de loodgieters- en bouwmaterialenhandel. Als totaalaanbieder levert de onderneming haar hoogwaardige buizen en vormdelen nu aan 50 landen over de hele wereld. Voor zijn intralogistieke processen vertrouwt deze kunststofspecialist 100% op industriële trucks en automatiseringstechnologie van Linde Material Handling. In de drie fabrieken van Ostendorf in Vechta, rijden in totaal zo'n 80 heftrucks rond.
Tekst

Uitdagend takenpakket

'Ons bedrijf groeit al jaren en we leveren onze producten inmiddels ook aan India', legt Technical Operations Manager Uwe Fröhle uit. 'Daarom draaien de machines in onze drie fabrieken hier de klok rond en hebben we zelfs twee ploegen van twaalf uur op zaterdag en zondag.' Het spreekt voor zich dat dit continue transport van goederen van productie naar tijdelijke opslag en de bijbehorende logistiek uiterst veeleisend is.

Bij Ostendorf vind je overal buizen: niet alleen in de opslag- en laadruimtes, maar ook achteraan op de heftrucks. Met andere woorden: er wordt veelvuldig gebruik gemaakt met dieselheftrucks, voorzien van uitlaatpijpen. Marco Schillmöller, Uwe Fröhle's collega: 'Wij gebruiken uitsluitend Linde H20 D dieselmodellen in de buitenruimte. Onze werknemers gebruiken deze om de goederen bij de fabrieksdeur op te halen en naar de opslag- en laadruimtes te brengen. Er zit een lange helling op deze route, dus onze vorkheftrucks hebben behoorlijk wat kracht en uithoudingsvermogen nodig.' Het logistieke team van Ostendorf laadt tot 80 vrachtwagens per dag, wat betekent dat elke heftruck al snel 3.500 bedrijfsuren per jaar maakt. Het is een extreem veeleisende omgeving, die op maat lijkt van de nieuwe topper in het vorkheftrucksegment. Een exemplaar zónder uitlaatpijp.

Linde Xi20 PH elektrische heftruck rijdt zwaarbeladen van een lange helling
Linde Xi20 PH elektrische heftruck laadt buizen in een wachtende vrachtwagen
Tekst

Ervaren dieselrijders onder de indruk

Elke centimeter van de Linde Xi is gericht op prestaties. Wat deze vorkheftruck uniek maakt, is dat hij voor het eerst is uitgerust met een volledig geïntegreerde Li-ionbatterij. Samen met de krachtige 90 V-technologie en de recent ontwikkelde synchrone reluctantiemotoren, levert deze uitstekende prestaties. Ostendorf test sinds mei 2024 een prototype uit van een Linde Xi20 PH, een vierwielvariant met een hefvermogen van 2 ton.

Ladingen oppikken en neerzetten, het laadperron oprijden en weer afrijden, vrachtwagens laden, materialen lossen en weer van voren af aan beginnen, uur na uur, in weer en wind. Dat is het takenlijstje van Michael Heying in Ostendorf, dat hij nu met de Linde Xi20 PH volledig elektrische heftruck afwerkt. Deze specialist in magazijnlogistiek is een absolute ervaringsdeskundige: 'Ik rijd al meer dan 22 jaar met verbrandingstrucks en ik moet zeggen: de Linde Xi is echt een geweldig stuk techniek! Als je gas geeft, is het vermogen er meteen en hetzelfde geldt voor het heffen en dalen. Het is écht een snelle vorklift.' De heftrucks uit de Linde Xi10 - 20 serie hebben hef- en daalsnelheden die tot 20 procent boven het marktgemiddelde liggen. Tegelijkertijd, zoals Michael bevestigt, biedt deze heftruck een hoog gebruikerscomfort dankzij de verlaagde en breder gemaakte instap. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat de batterij volledig geïntegreerd is en er dus geen batterijvak nodig is zoals bij andere modellen.

Topprestaties hand in hand met topergonomie

Het feit dat de batterij in de truck geïntegreerd is, biedt ook andere ergonomische voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van hoofd- en beenruimte. Michael Heying: 'Je hebt veel ruimte en de cabine voelt niet beklemmend aan. Ik kan alles zien door de grote ramen, wat het laden van vrachtwagens veel eenvoudiger maakt. Ik ga 's avonds ook zonder hoofdpijn naar huis, omdat de heftruck zo stil is en de trillingen zo effectief worden geabsorbeerd.' Dit wordt deels bereikt door het dempingsconcept, waarbij elastomeerringlagers worden gebruikt om niet alleen de stuuras en het chassis, maar ook de mast en de aandrijfas van elkaar los te koppelen. Daarnaast heeft de Linde Xi20 PH van Ostendorf een bestuurdersstoel met luchtvering. Het krachtige airconditioningsysteem met 2.500 watt verwarming en 3.500 watt koeling maakt het ergonomische pakket compleet. De hoge stabiliteit wordt bereikt door het lage zwaartepunt van de heftruck dankzij de Linde pendelas.

Video thumbnail
Tekst

Conclusie: de elektrische Xi heftrucks kunnen dieseltrucks vervangen

Wanneer een elektrische heftruck een taak overneemt die voorheen door een heftruck met verbrandingsmotor werd uitgevoerd, komt vroeg of laat de kwestie van het duurvermogen aan de orde. Tot nu toe heeft de proefperiode in Ostendorf echter bewezen dat de Linde Xi20 PH over voldoende energiereserves beschikt, zelfs tijdens intensief non-stop gebruik. Werkplaatsmanager en operationeel coördinator Marco Schillmöller: 'Afhankelijk van de werklast heeft de batterij aan het einde van een dienst nog 25-30 procent restcapaciteit, zonder tussentijds opladen.' Tegelijkertijd, voegt Technical Operations Manager Uwe Fröhle toe, sluit het volledig elektrische concept goed aan bij de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf: 'Natuurlijk willen we als leverancier onze ecologische voetafdruk geleidelijk verkleinen. En wanneer een emissievrije elektrische vorkheftruck het werk net zo goed doet als een heftruck met verbrandingsmotor, de rijprestaties aan onze eisen voldoen en onze mensen er zeer tevreden over zijn, kan ik me goed voorstellen dat de Linde Xi20 PH hier regelmatig zal worden ingezet.’

Tekst

Wilt u de nieuwe Linde Xi ook testen? Kom naar ons Launch Event op 14 mei en ervaar hem zelf!

Linde Xi20 PH elektrische heftruck transporteert buizen onder een bewolkte hemel
Linde Xi20 PH elektrische heftruck rijdt binnen in opslagplaats Ostendorf
Heftruckchauffeurs hebben meer dan voldoende ruimte in de Linde Xi elektrische heftrucks
Linde Xi20 PH elektrische heftruck transporteert dubbele lading op palletten
Linde Xi20 PH elektrische heftruck vervoert buizen op buitenopslagplaats Ostendorf