De wereld ziet er vandaag volledig anders uit dan in 2014. Er zijn dan ook voldoende redenen om zes jaar na ons eerste bezoek terug te keren naar Brouwerij Duvel Moortgat, om na te gaan wat hun huidige logistieke uitdagingen zijn en hoe ze hierop inspelen.
Op het moment van ons tweede bezoek staat Duvel Moortgat aan de vooravond van haar 150-jarig bestaan en worden intussen bieren uitgeleverd aan meer dan 60 landen wereldwijd.

https://www.duvelmoortgat.be
Tekst

Sociaal engagement

Duvel Moortgat is veel meer dan het gekende blonde bier in het iconische glas met rode letter D. De brouwerij staat ook in voor andere ronkende biernamen – zoals Vedett, Maredsous, La Chouffe, De Koninck en Liefmans – en werd doorheen de jaren aandeelhouder of eigenaar van brouwerijen in Tsjechië, Nederland, Italië en de Verenigde Staten.

Ondanks de internationalisering blijft Duvel Moortgat – onder leiding van Michel Moortgat – trouw aan haar familiale waarden, en hecht het ook in eigen land veel waarde aan sociaal engagement. Getuige daarvan onder meer hun sponsoring van de Dodentocht, participatie aan de Great Breweries Run en organisatie van de Duvel on Tour fietsklassieker.

Kwaliteit primeert op alle vlakken voor brouwerij Duvel Moortgat
Tekst

Logistieke uitdaging

‘Ssst... Hier rijpt den Duvel.’ Ongeveer halverwege tussen Antwerpen en Brussel langs de A12 bevinden de brouwerij (Breendonk) en het distributiecentrum (Ruisbroek) zich op een steenworp van elkaar. We worden dan ook te woord gestaan door zowel Nathalie Vleeschouwer als Eric Van Linden, respectievelijk de Warehouse Manager te Ruisbroek en de Expeditie Manager te Breendonk.

Op beide locaties zijn de heftrucks tijdens ons bezoek druk aan het werk, en dat blijkt allesbehalve uitzonderlijk te zijn: ‘Onze heftrucks worden tijdens opeenvolgende shifts ingezet en rijden 24 uur op 24 rond, waarvan sommige zelfs 6 dagen op 7. We gebruiken ze dan ook doorheen het hele proces: bier dat van de vrachtwagen komt of ter plekke wordt gebrouwen, wordt met de heftrucks naar speciaal daartoe uitgeruste bewaarruimtes – juiste temperatuur, speciaal oranje licht etc. – gebracht. Wanneer deze bieren dan voldoende tijd gerijpt en gerust hebben, brengen dezelfde heftrucks de palletten naar een nieuwe vrachtwagen, waarop ze hun reis richting eindgebruiker verderzetten.’

De leuze ‘Kwaliteit primeert boven volume’, waarmee Michel Moortgat door Trends werd verkozen als Manager van het Jaar 2010, is ook van toepassing bij de zoektocht naar logistiek materieel: ‘Wanneer we een nieuwe heftruck zoeken, gaan we in de eerste plaats op zoek naar kwaliteit: naar goede werkmiddelen die eenvoudig en duidelijk zijn voor onze werknemers, en dit aan een correcte prijs, aangevuld door technische ondersteuning en een goede service.’

Tekst

De oplossing van Motrac

Verspreid over de twee terreinen rijden in totaal 21 Linde heftrucks rond, waarvan 13 in Breendonk en 8 in Ruisbroek: ‘De vorkliften bij Duvel Moortgat zijn stuk voor stuk verhoogde brouwerijuitvoeringen zodat onze bestuurders boven de gestapelde bakken kunnen blijven uitkijken. Bovendien zijn ze allemaal met een dubbel vorkenbord uitgerust om elke rit zo productief mogelijk te laten verlopen. Op de brouwerij hebben we tevens 1 heftruck van een rotator laten voorzien, aangezien we deze gebruiken voor het ledigen van afvalbakken in de recyclagecontainers op ons terrein.’

Het voornaamste verschil tussen de vorkliften op de 2 locaties, is hun aandrijving. Terwijl op de brouwerij de heftrucks voorlopig nog door gas worden aangedreven, viel de keuze in het distributiecentrum op elektrische modellen: ‘Door ons drieploegensysteem is het belangrijk dat onze heftrucks continu operationeel zijn. Aangezien we in Ruisbroek de benodigde infrastructuur hebben, is hier gekozen voor de duurzame elektrische optie. De heftrucks die hier rondrijden worden aangedreven door extra krachtige batterijen die gemiddeld een volledige shift meegaan. Wanneer deze leeg zijn, kunnen onze chauffeurs ze snel vervangen door een opgeladen exemplaar en de lege batterijen opnieuw laten opladen voor een volgend gebruik.’

Om de veiligheid op de werkvloer te maximaliseren, koos Duvel Moortgat ook voor digitalisatie aan de hand van Linde Connect: ‘We kozen ervoor om het Linde vlootbeheersysteem in te voeren omwille van de uiteenlopende applicaties. Zo werken we met een badgesysteem zodat we perfect kunnen opvolgen welke chauffeur wanneer met welke heftruck aan het werk was, maar kunnen we bijvoorbeeld ook aflezen wanneer er schokken hebben plaatsgevonden. Hierdoor kunnen we telkens op zoek gaan naar de oorzaak om zo toekomstige ongevallen te vermijden. Daarnaast is het ook een uitstekend hulpmiddel bij beginnende chauffeurs, bijvoorbeeld door hun snelheid te begrenzen en zo ongelukken te vermijden.’

‘Tot slot hebben we ook gekozen voor een onderhoudscontract en maken we in drukke periodes gebruik van het Motrac verhuurprogramma, zodat we steeds de nodige middelen ter beschikking hebben.’

Kwaliteit primeert op alle vlakken voor brouwerij Duvel Moortgat
Kwaliteit primeert op alle vlakken voor brouwerij Duvel Moortgat
Tekst

En wat vinden de gebruikers ervan?

‘We hebben ervoor gekozen om onze Linde heftrucks uit te rusten met comfortzetels met verwarming en sommige ook met airco. Onze chauffeurs beschouwen de trucks dan ook niet enkel als veilig en eenvoudig in gebruik, maar ook als uiterst aangenaam.’

Tekst

Profielschets Nathalie Vleeschouwer en Eric van Linden

Nathalie Vleeschouwer is sinds 2018 werkzaam bij Duvel Moortgat en bekleedt nu een jaar de functie van Warehouse Manager te Ruisbroek. Hierbij stuurt ze de werknemers ter plekke aan en ziet ze er onder meer op toe dat alle voorbereidingen voor het transport worden getroffen.

Eric Van Linden heeft 8 jaar ervaring bij Duvel en werkt als Expeditie Manager te Breendonk. Hij oefent in grote lijnen hetzelfde takenpakket uit als Natalie – maar dan op de brouwerij – en beslist samen met onder meer Natalie over de aankoop van de heftrucks.

Kwaliteit primeert op alle vlakken voor brouwerij Duvel Moortgat